Producenten pure vruchtensappen starten gezamenlijk protest tegen frisdrankbelasting

04 NOV 2022 09:17 | Flevosap B.V.

Producenten pure vruchtensappen starten gezamenlijk protest tegen frisdrankbelasting

Campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

Grote kans dat vanaf 1 januari 2023 de suikertaks wordt verhoogd. Dat betekent extra betalen voor frisdrank. Met als doel dat consumenten een gezondere keuze maken. Maar die prijsverhoging is niet altijd logisch. Ook bijvoorbeeld puur vruchtensap valt onder de frisdrankbelasting. Dat is vreemd. Want bij frisdrank kan een fabrikant kiezen: meer of minder suiker toevoegen. Maar pure fruitsappen zijn voor honderd procent afkomstig uit de natuur, rechtstreeks uit de boomgaard. Niets meer en niets minder. Om politici op te roepen om pure vruchtensappen los te koppelen van frisdranken, is de campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’ van start gegaan.

Natuurlijk is het een goed idee dat de overheid de strijd aanbindt tegen overgewicht. “Maar je moet geen appels met peren vergelijken”, zeggen de initiatiefnemers van de campagne. “De inhoud van onze flessen groeit aan de boom, en frisdrank komt uit de fabriek. In onze producten zit nog geen gram bewerkte ‘fabriekssuiker’. Integendeel: echt vruchtensap bestaat voor honderd procent uit heerlijke, zoete vruchten, gerijpt onder de volle zon. Simpelweg uitgeperst, zonder toevoegingen, klaar om van te genieten. Daar zou toch niemand extra voor moeten betalen?”

Belastingverhoging willekeur

De ‘suikertaks’ is een toeslag die al jaren bestaat, en nu op het punt staat fors verhoogd te worden.  Onwenselijk in een tijd waar consumenten al duurder uit zijn met hun boodschappen. Daarnaast lijkt de toepassing willekeurig. Zo blijven suikerrijke zuiveldranken en vaste producten zoals snoepgoed, chocolade en koeken buiten schot met deze heffing.

Online petitie

Inmiddels is de actiewebsite geensuikertaksindeboomgaard.nl in de lucht. Daarop kunnen consumenten een petitie tekenen tegen deze forse belasting – en dus prijsverhoging – op vruchtensap. Daarnaast zijn er nog andere acties in voorbereiding. Achter de campagne staan diverse grote en kleine fruittelers, leveranciers en persers van pure vruchtensappen. Zoals Flevosap, ‘sLandsBeste, Schulp, Van Kempen Fruitsappen, De Appelaere en Appeven Fruitsappen. Bij voldoende handtekeningen wordt de petitie aangeboden aan de Voorzitter van de Tweede Kamer.

Het bijgevoegde beeldmateriaal is vrij van rechten. Voor meer informatie of beelden in hoge resolutie kunt u contact opnemen met Alex Poortinga, verkoopmanager Flevosap B.V., 0321 – 33 25 25 of alex@flevosap.nl. Wij stellen het op prijs als u een pdf van uw gedrukte bericht of link van uw digitale bericht mailt.

Meer binnen de rubriek Voedingswetgeving en -beleid