ANP brengt een boek uit over 65 jaar Nederlandse deelname aan het Eurovisiesongfestival

04 MEI 2021 10:06 | Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP)

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) verzamelt alle Nederlandse deelnemers ooit aan het ultieme Europese muziekevenement in het boek ‘Eurovisiesongfestival: 65 jaar zingen’. Van Jetty ‘Jetje van Oranje’ Paerl tot Jeangu Macrooy: anekdotes, verhalen en foto’s vanaf 1956. Het boek is  te bestellen in de online fotowinkel van het ANP en bol.com.

Het Eurovisiesongfestival vindt dit jaar voor de 65e keer plaats. Rotterdam krijgt na de annulering in 2020 weer een kans, waarmee Nederland voor de vijfde keer de thuisbasis is van het internationale evenement.

Van Jetty tot Jeangu

Na boeken over prinses Beatrix en koningin Máxima brengt het ANP nu, in dit bijzondere songfestivaljaar, een boek uit over 65 jaar Nederlandse deelname aan het Eurovisiesongfestival. Van de allereerste deelnemer Jetty Paerl, die deelnam toen het songfestival nog de ‘Grand Prix van het Europese lied’ heette, tot Jeangu Macrooy, die dit jaar met zijn nieuwe lied ‘Birth of a new age’ optreedt. Daartussenin natuurlijk iconen als Teddy Scholten, Lenny Kuhr en Teach-In.

Verhalen, anekdotes en foto’s halen bij de songfestival-fan absoluut goede herinneringen boven. Teddy Scholten is de tweede Nederlandse winnaar en won het Songfestival in 1959: “En ja hoor, daar was de Hollandse molen. Tegen een oer-vaderlands decor zong Teddy Scholten (1926-2010) in Cannes ‘Een beetje’ naar de eerste plek. ‘Ík wou dat je hart een kast was met een deurtje. En dat ik kon kijken in het interieurtje’, klonk het in gezellige verkleinwoordjes.”

45-toeren singletje

Het boek heeft het formaat van een klassiek 45-toeren singletje en is voor de echte liefhebber onmisbaar op de koffietafel. Het boek bevat 132 pagina’s en 68 foto’s.

In de SBS6-programma’s Hoge Bomen en SongfestivalQuiz, op Radio538 en op verschillende social media-platforms vertellen een aantal artiesten nogmaals hun verhaal. Het boek is te koop via de fotowinkel van het ANP en bol.com. Het boek wordt gedrukt in een oplage van 2000 en is zowel los als in oplage te bestellen. Goed als cadeau, klantgeschenk of om zelf te bewaren.

Meer binnen de rubriek Celebrity