Pr-trends in 2024: meer menselijkheid en authenticiteit in campagnes

16 JUL 2024 13:52 | ANP Business

Een uitgebreide analyse van ontwikkelingen in de branche door tien toonaangevende pr-experts, samengevat in een rapport van ANP Business.

Den Haag, 16 juli 2024 – Het speelveld van public relations verandert razendsnel. De impact van AI-technologie op het pr-vak wordt steeds duidelijker. Zo is bij veel pr-bureaus productie meer een cocreatie met AI geworden en de toegevoegde waarde van pr-bureaus verschuift naar strategie. Deze tendens stemt tot nadenken: welke risico’s zijn er als het gaat om veiligheid van data-input? Dit zijn een paar voorbeelden van de uitkomsten die zijn gebundeld in het rapport: De pr-trends van 2024.

 

Enkele inzichten

De steeds grotere hoeveelheid AI-gegenereerde (zwakke) content dwingt tot keuzes in kwaliteit versus kwantiteit. En heeft als gevolg dat authenticiteit en menselijkheid meer focus krijgen in pr-campagnes. Dit leidt onder andere tot een toename in fysiek contact met doelgroepen: op straat of tijdens (pers)events.  

  

De juiste balans

Een andere belangrijke uitdaging ligt in het balanceren tussen wat organisaties willen vertellen en wat de maatschappij wil horen, vooral als het gaat om maatschappelijke thema's. Doordat reputaties kwetsbaarder zijn, ontstaan er nu zelfs subtrends als greenhushing. Waarbij organisaties hun maatschappelijke activiteiten voor zich houden uit angst voor negatieve berichtgeving.

De samenwerking met opdrachtgevers verandert: opdrachtgevers zijn veeleisender, er zijn steeds kortere deadlines en de pitchaanvragen nemen toe. Pr-bureaus moeten nog sneller anticiperen op ontwikkelingen en opdrachtgevers kiezen vaker voor gegarandeerde zichtbaarheid. En data-driven pr blijft in belang toenemen, waarbij de meetbaarheid van pr-activiteiten en earned media toeneemt door samenwerking met (online)marketing en paid advertising.

  

Het gehele onderzoek met de uitgebreide interviews is te lezen via het rapport: De pr-trends van 2024

De volgende pr-experts werkten mee aan het onderzoek: 

  • Jos Govaart - managing director Coopr

  • Leontine Smith - oprichter Smith Communicatie

  • Matías Rodsevich - oprichter PRLab

  • Leonne van de Ven - eigenaar De Wolven

  • Tamira van Woerden - eigenaar 2twintigPR

  • Thijs Willekes - eigenaar So PR

  • Kim Vercammen - PR director Het PR Bureau (HPB)

  • Mark van Gemeren - account director Lubbers de Jong (LDJ)

  • Marianne de Bruijn - eigenaar De Bruijn PR

  • Daniëlle Tamis - eigenaar HvdM Public Relations

 

Over ANP Business

Het ANP levert dagelijks betrouwbaar en onafhankelijk nieuws aan vrijwel alle Nederlandse nieuwsmedia. Voor bedrijven en organisaties buiten de media biedt het zakelijke label ANP Business diverse pr- en communicatiediensten. De zakelijke dienstverlening van ANP Business staat los van de ANP-redactie. Meer informatie: anp.nl/business

 

Meer binnen de rubriek Pr, marketing, communicatie en sales