Ondanks toenemende inflatie geen duurdere Moederdag

12 MEI 2017 08:00 | Het PR Bureau

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte recent de inflatiecijfers van april bekend. De inflatie is in april gestegen tot 1,6%. Na een sterke daling in maart betekent de toename van 5 procentpunt toenadering naar de beoogde inflatiegrens van 2%, aangehouden door De Nederlandsche Bank. Maandelijks licht Simon-Kucher & Partners, wereldmarktleider op het gebied van pricing, de impact op de consument van de belangrijkste en opvallendste inflatiecijfers toe.

Moederdag dit jaar niet duurder dan vorig jaar

Uit eerder onderzoek van Simon-Kucher & Partners bleek dat je voor Moederdag bij de drogist fors duurder uit bent dan voor Vaderdag. Verzorgingsproducten voor vrouwen vallen soms wel tot 60% duurder uit dan de mannelijke variant. Deze maand is de inflatie beperkt en zijn de typische Moederdagcadeaus juist goedkoper geworden. Een flesje parfum kost 1,8% minder dan vorig jaar en chocola is zelfs 2,6% goedkoper. Daarentegen is de prijs van boeken iets hoger (0,4%) en voor een bosje bloemen geldt een prijsstijging van 1,5%. Wie zijn of haar moeder wil verrassen met een nieuwe outfit pakt het slim aan: kledingprijzen daalden met 3,9% (2,4% voor dameskleding specifiek).

Daling prijzen vliegtickets gestopt

Schiphol rapporteerde begin dit jaar een sterke groei en afgelopen maand liet Eindhoven Airport weten dat in het eerste kwartaal van 2017 1,1 miljoen passagiers hun reis op het vliegveld begonnen of eindigden, 20% meer dan het jaar daarvoor. Ondanks het feit dat vliegtuigmaatschappijen veel concurrentie zien, lijkt het einde van de prijsdaling van vliegtickets in zicht. Sterker nog, er werd 29,5% meer betaald voor internationale vluchten dan een jaar geleden. Dit komt mede door hogere ticketprijzen rondom Pasen en in de Meivakantie, die beide dit jaar in april vielen. Ook lijken vliegtuigmaatschappijen een oplossing te hebben gevonden voor de dalende prijsspiraal. Slim en dynamisch prijzen en het bundelen van diensten creëert een positieve prijsontwikkeling. Door de krapte op vliegvelden is het lastig om het aantal vluchten te vergroten, dus extra omzet halen de maatschappijen uit hogere ticketprijzen – en dat merkt de consument.

Ruim 2 euro meer kwijt aan de pomp

Brandstofprijzen drijven ook deze maand de inflatie omhoog. De benzineprijs steeg met 7,7% en voor dieselrijders was brandstof in april zelfs 12,9% duurder dan vorig jaar. De olieprijs steeg en bereikte een hoogtepunt medio vorige maand, maar daalde eind april tot onder de prijs van eind maart. Het verschil is te merken aan de pomp: een tankbeurt (45 liter, Euro95) kostte op 1 april gemiddeld €74,30 en op het hoogste punt, 15 april, €76,56. Op 1 april 2016 lag dit bedrag nog onder de €70.

Boodschappenmand duurder

Tot slot kende ons winkelwagentje een gemiddelde inflatie van 1,8%. Voor een gezin met twee ouders en twee kinderen scheelt dit circa €10 tot €20 op de maandelijkse boodschappen. Verder zijn er ten opzichte van vorig jaar opvallende stijgingen in de prijzen van boter (23%), melk (23,5%) en bepaalde soorten vis (28,8%). IJs is met 10,3% de sterkste daler ten opzichte van vorig jaar. Eerder deze maand publiceerde Simon-Kucher & Partners al een analyse waaruit blijkt dat de paasbrunch dit jaar een stuk duurder uitviel.

Over Simon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants

Simon-Kucher & Partners is een internationaal strategisch adviesbureau gespecialiseerd in strategie, marketing, pricing en sales. Het bedrijf, opgericht in 1985, richt zich op TopLine Power® door klanten te helpen hun omzet te verbeteren in plaats van in kosten te snijden. Met 1000 professionals in 33 kantoren wereldwijd, worden wij gekenmerkt door fact-based, praktische strategieën voor winstverbetering. Simon-Kucher & Partners wordt erkend als wereldmarktleider op het gebied van pricing.

Meer binnen de rubriek Effecten en aandelen