Scotch & Soda en Plastic Whale lanceren boot van gerecycled plastic

03 JUN 2021 11:09 | Scotch & Soda

Het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda viert haar langdurige samenwerking met Plastic Whale met de lancering van een boot ter ere van Wereldmilieudag. De boot is gemaakt van gerecycled plasticafval dat werd opgevist uit de belangrijkste grachten van de stad. De boot is gedoopt 'The Free Spirit of Amsterdam'.

Het Amsterdamse grachtenstelsel is meer dan 100 kilometer lang, het is één van de meest iconische bezienswaardigheden ter wereld. In die grachten bevindt zich veel plasticafval, voornamelijk veroorzaakt door seizoenstoerisme, en de wind die het in de grachten blaast. Schoonmaken aan de bron is een grote hulp bij het voorkomen dat dit afval naar de Noordzee stroomt, en draagt bij aan het behoud en de verbetering van de waterkwaliteit in de grachten. De missie van Plastic Whale is om samen met bedrijven, scholen en particulieren middels vis expedities plastic uit het water te halen. In 2019 hebben ze zo'n 50.000 plastic flessen ‚opgevist’ uit de drie belangrijkste grachten van Amsterdam: de Herengracht, de Prinsengracht en de Keizersgracht.

Plastic Whale bezit een vloot boten, gemaakt van de PET (polyethyleentereftalaat) flessen die ze uit de grachten hebben verwijderd. Elke boot, waarvan de productie wel drie maanden in beslag neemt, wordt gemaakt met meer dan 5.000 PET-flessen. PET is een sterke, lichtgewicht plasticsoort die veel wordt gebruikt voor het produceren van verpakkingen. Het is volledig recyclebaar en kan worden omgezet in een waardevolle grondstof. De PET-flessen worden eerst gewassen, en vervolgens verwerkt tot korrels en vezels waarvan schuimplaten gemaakt worden. De schuimplaten worden gebruikt om de boten te bouwen.

De speciaal voor Scotch & Soda gebouwde heet 'The Free Spirit of Amsterdam'. Het is een eerbetoon aan de liberale instelling van Amsterdam, die het merk inspireert om zich hard te maken voor individualiteit, authenticiteit en de kracht van zelfexpressie.

De merkkleuren van Scotch & Soda - bruin, antracietgrijs en wolkenwit - zijn terug te zien in het unieke ontwerp. Het dek bestaat uit een mozaïek van ongeveer 900 zwarte, uit de grachten verzamelde plastic doppen. De doppen zijn gemixt met koperen knopen die zijn overgebleven van Scotch & Soda-monstercollecties, voorxien van het lmerklogo: een ampersand dat het symbool van eenheid in het hart van de merknaam omarmt. De velgen van de boot zijn gemaakt van Platowood®, een FSC® en OLB-gecertificeerde houtsoort. Met een afmeting van 5,5 x 2,2 meter en een gewicht van 1000 kilo, wordt ‘The Free Spirit of Amsterdam’ aangedreven door een elektromotor. De boot kan maximaal acht personen vervoeren.

Vanaf 12 juni kunnen klanten van Scotch & Soda hun steentje bijdragen door hun eigen visreis op de boot van het merk te boeken. Dat kan op twee zaterdagen per maand, gedurende de zomermaanden. De reizen starten op zaterdag 19 juni en zijn te boeken op www.scotch-soda.com.

Voor mediavragen: neem contact op met Daniel Urrutia | Directeur Communicatie | urrutia.daniel@scotch-soda.com 

Dit is een origineel bericht van Scotch & Soda

Meer binnen deze rubriek