'Slimme online retailers stimuleren hun klanten om naar hun fysieke winkel te komen'

25 OKT 2024 08:03 | Manhattan Associates

Terwijl sommige winkels, al dan niet door faillissementen, uit de winkelstraat verdwijnen, openen andere retailers juist steeds meer fysieke locaties. Retailers die naast hun online verkoopkanaal ook fysieke winkels hebben, kunnen deze inzetten als strategisch knooppunt. Bijvoorbeeld door hun klanten te stimuleren om hun online bestelde producten in de winkel op te halen of te retourneren. Dat is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook een kans om hun eigen verkoop te stimuleren.

Retailers kunnen de fysieke winkel aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld wél extra kosten in rekening te brengen voor het thuisbezorgen van producten, maar niet voor het ophalen van een bestelling in de winkel. Als deze optie gratis is, dan zullen consumenten sneller kiezen voor de winkel. Slimme retailers zorgen er dan wel voor dat ze het bestelde product uit de winkelvoorraad halen. Het winkelpersoneel hoeft het dan alleen maar te reserveren en klaar te leggen.

Als klanten hun producten komen ophalen in de winkel, dan heeft het winkelpersoneel bovendien weer een kans om hen te verleiden om nog andere producten te kopen of voor hen te bestellen. Daarom is het belangrijk dat winkelpersoneel altijd in realtime voorraden kan checken. Toch blijkt uit ons onderzoek dat retailers gemiddeld slechts 70 procent van de tijd nauwkeurig inzicht hebben van de voorraad in hun hele bedrijf.

Slimme retailers zorgen er ook voor dat klanten hun thuisbezorgde pakketjes retourneren via de winkel. Bijvoorbeeld door retourneren via de winkel gratis te maken en een symbolisch bedrag te vragen voor het retourneren van pakketjes via de post. Als klanten dan kiezen voor de winkel dan ontstaat er opnieuw een kans voor het winkelpersoneel om andere producten onder de aandacht te brengen. Slechts de helft van de retailers biedt de mogelijkheid om thuisbezorgde items in een fysieke winkel terug te brengen.

Door met behulp van technologie hun online en offline verkoopkanalen beter op elkaar te laten aansluiten kunnen retailers hun processen optimaliseren, milieuvriendelijker maken en hun verkoopcijfers stimuleren.

Pieter Van den Broecke, EMEA Leader Supply Chain Strategies, Manhattan Associates

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt