Dit is een expertquote van Martijntje Bakker, Directeur-bestuurder, VeiligheidNL.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Steeds meer ouderen met ernstig letsel na val met e-bike: ‘Mijn vrouw dacht dat ik dood was’ | Deze verhalen mag je niet missen | AD.nl
Dat traumachirurgen zich zorgen maken over oudere mensen die elektrisch fietsen, is volgens VeiligheidNL terecht. Recente cijfers uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL, kenniscentrum voor Letselpreventie, tonen aan dat het aantal bezoeken aan de spoedeisende hulp (SEH) in verband met ernstig letsel door een fietsongeval onder 55-plussers de afgelopen tien jaar (2013-2022) met 54 procent is gestegen.
De cijfers uit LIS benadrukken ook de ernstige gevolgen van deze ongevallen. Van de 55-plussers die ernstig letsel opliepen, liepen drie op de tien hersenletsel op (29 procent) als gevolg van het fietsongeval. Fietsers van 55 jaar en ouder waren in 2022 verantwoordelijk voor 38.500 SEH-bezoeken. Dit is 43 procent van het totaal aantal fietsers dat in 2022 op de SEH-afdeling is behandeld. Cijfers uit een LIS-vervolgonderzoek uit 2020-2021 laten zien dat de meerderheid van alle 55-plussers die zich op de SEH liet behandelen op een elektrische fiets (58 procent) reed ten tijde van het ongeval. We verwachten niet dat dit aandeel in 2023 gedaald is.
Hoe kunnen elektrische fietsers het risico op een ongeval verkleinen?
Fietsen draagt bij aan een gezond leven en moedigt VeiligheidNL daarom aan. Wel kunnen mensen met een e-bike het risico op een ongeval verkleinen door hun fietsgedrag en -snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie en toestand van de weg. Houd je te allen tijde aan de snelheidsbegrenzing van een e-bike (25 km/h).
Voor alle leeftijden geldt dat bewuste deelname aan het verkeer van belang is voor ieders veiligheid. Voor ouderen (55+) draagt versterking van de spierkracht en het doen van balansoefeningen bij aan veilig gebruik van de (elektrische) fiets. Tot slot is het dragen van een fietshelm aan te bevelen: het vermindert de kans op hersenletsel met 30 procent.
De hierboven genoemde cijfers zijn nieuw. VeiligheidNL is nog bezig met het verdiepende onderzoek en zal daarom in het najaar meer cijfers bekend maken over onder andere toedracht van SEH-bezoeken naar aanleiding van ongevallen met de (elektrische) fiets.
Dit is een origineel bericht van VeiligheidNL
Ga naar alle berichten van deze organisatie.