Dit is een expertquote van Pieter Van den Broecke, Managing Director Netherlands, Belgium and Germany, Manhattan Associates.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Merken prijzen zich uit de supermarkt
Supermarktketens hebben te maken met stijgende kosten. Denk aan hogere energieprijzen, stijgende personeelskosten en de aankoop van goederen die steeds duurder wordt. Deze kosten verhalen ze voor een groot gedeelte op de consument door de prijzen van hun producten te verhogen. En naar verwachting blijven ze dat ook doen. Om te voorkomen dat de consument een te groot aandeel van de rekening betaalt, is het belangrijk dat de supermarktsector naar de lange termijn kijkt en nieuwe mogelijkheden blijft onderzoeken om kosten te besparen.
Het is niet verrassend dat consumenten kritisch zijn en vooral producten van A-merken steeds meer links laten liggen. De winstmarges zijn een stuk kleiner geworden voor supermarkten. Daarom zie je dat supermarktketens vooral inzetten op producten van eigen merken. Ze kunnen hier een betere marge op pakken en tegelijkertijd de kosten voor consumenten relatief laag houden, omdat voor deze producten al een geïntegreerde retailketen is ingericht.
Maar om op de lange termijn alle producten, van zowel eigen merken als die van A-merken betaalbaar te houden voor de consument, is het noodzakelijk dat de hele supermarktsector, van supermarkten tot producenten, zijn omnichannelstrategie gaat professionaliseren. Denk aan het verder digitaliseren en automatiseren van warehousing- en transportprocessen. Dit helpt operationele kosten omlaag te brengen in de hele keten. Met als resultaat dat supermarkten zich niet gedwongen voelen om de rekening bij de consument neer te leggen.
Dit is een origineel bericht van Manhattan Associates