'Mensen die niet thuis zijn bij het bezorgen van een pakketje moeten een boete krijgen'

26 FEB 2025 07:33 | Manhattan Associates
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Pieter Van den Broecke

Aanleiding:
Storm in postland: 'We moeten straks vaker onze pakketjes zelf ophalen' | Economie | NU.nl

De druk op de pakketbezorging blijft toenemen. Webwinkels en hun vervoerders worstelen met enorme aantallen leveringen en retouren. Daar komt bij dat pakketbezorgers maar al te vaak staan te wachten voor een dichte deur, waardoor ze het pakketje alsnog op een later moment moeten bezorgen. Het zou daarom goed zijn als mensen die niet thuis zijn bij pakketbezorging een boete krijgen. Zo’n maatregel dwingt consumenten om bewuster na te denken over waar en wanneer zij hun pakket willen ontvangen.

Pakketbezorgers rijden dagelijks onnodige kilometers doordat de ontvanger van hun pakketje niet thuis is op het moment van bezorging. Dat verhoogt niet alleen de werkdruk, maar heeft ook een negatieve impact op het milieu. Een financiële prikkel kan helpen om verantwoordelijker om te gaan met bezorgmomenten. Een boete voor gemiste bezorgingen moedigt consumenten aan om een geschikte bezorgdag en -tijd te kiezen. Of om een pakketpunt of de winkel als afleveradres te gebruiken.

Toch ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de consument. Webwinkels en vervoerders moeten meer flexibiliteit bieden bij het kiezen en wijzigen van bezorgmomenten. Vaak kunnen klanten slechts een bezorgdag selecteren, maar ontbreekt de optie voor een specifiek dagdeel of tijdslot. Ook is het na bestelling niet altijd mogelijk om het aflevermoment aan te passen.

Zelfs als mensen heel bewust voor een bepaald bezorgmoment hebben gekozen kan er natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor ze onverhoopt toch niet thuis zijn. In dat geval moet het mogelijk zijn om het bezorgmoment via een selfservice-app te verplaatsen naar een ander tijdslot of naar een andere dag, of om alsnog te kiezen voor een pakketpunt of de winkel als bezorglocatie. Elke onnodige kilometer die pakketvervoerders hierdoor niet hoeven te rijden is winst.

Het gedrag van consumenten legt de lat voor webwinkels en hun vervoerders om bestellingen snel thuis te bezorgen zo hoog dat ze dat gedrag moeten gaan bijsturen. Die mogelijkheid hebben ze en die verantwoordelijkheid moeten ze pakken. Zo kunnen ze de werkdruk van pakketbezorgers verlichten en tegelijkertijd een positieve impact maken op het milieu.

Pieter Van den Broecke is EMEA Leader Supply Chain Strategies bij Manhattan Associates.

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt