'Nieuwe belastingrapportageregels voor online platforms vaak nog onduidelijk'

20 JAN 2025 15:09 | Bird & Bird
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Andy van Esdonk

Aanleiding:
Kleine marktplaatsen kunnen nauwelijks aan verplichte belastingrapportage voldoen - NRC

Online platforms moeten onder voorwaarden uiterlijk op 31 januari 2025 inkomsten en informatie van verkopers op hun platform over het jaar 2024 rapporteren aan de Belastingdienst. Deze nieuwe belastingrapportageregels vloeien voort uit de zogenoemde DAC7 Richtlijn van de Europese Unie, die gebaseerd is op internationale modelregels van de OESO. Aangezien de regels pas sinds 1 januari 2023 van kracht zijn in Nederland, veroorzaken ze vaak nog onduidelijkheid bij online platforms.

De nieuwe regels zijn in principe van toepassing op elke software, website of app die verkopers direct of indirect met kopers verbindt. Dit is een brede definitie die potentieel een groot aantal online platforms ondervangt, waaronder marktplaatsen, veilingen, en sociale media, van groot tot klein.

De onduidelijkheid ontstaat doordat online platforms gedetailleerde fiscale regelgeving moeten analyseren waar nog maar beperkt uitleg van is en beperkt ervaring mee is. Ze moeten bijvoorbeeld bepalen welke businessmodellen onder de definitie van online platform vallen, of verkopers “relevante activiteiten” als persoonlijke diensten op hun platform verrichten, welke verkopers en activiteiten zijn uitgesloten van rapportage, en of het platform op de hoogte is of redelijkerwijs kan zijn van de uitbetalingen aan verkopers. Bovendien moeten online platforms ook informatie van verkopers verzamelen en verifiëren volgens nieuwe due diligence-procedures.

De Belastingdienst kan online platforms die de rapportage niet of niet goed naleven momenteel een boete van 1.030.000 euro opleggen, en in bijzondere gevallen zelfs overgaan tot strafrechtelijke vervolging. Het is echter de verwachting dat de Belastingdienst hier vooralsnog terughoudend mee om zal gaan.

Om onduidelijkheden te verminderen zouden bestaande richtlijnen en uitleg regelmatig kunnen worden bijgewerkt met nieuwe praktijkcasussen. Voor online platforms blijft het belangrijk om proactief te handelen: zorg ervoor dat je de regels kent, overleg binnen je sector of zoek fiscaal advies op het gebied van DAC7. Online platforms kunnen zo voldoen aan fiscale regelgeving en vertrouwen winnen bij hun gebruikers en andere stakeholders, zoals de Belastingdienst.

Blijf op de hoogte binnen deze rubriek

Dit is een origineel bericht van Bird & Bird

Ga naar alle berichten van deze organisatie.

Meer binnen de rubriek Economie en geld