'Reizigers onnodig de dupe van nachtelijke woekertarieven straattaxi’s

12 MEI 2023 15:08 | DEXTR

Dit is een expertquote van Laurens van Remortele, ceo, DEXTR

U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Rotterdams college over woekerprijzen: ‘Handhaving ligt primair bij ILT’ | TaxiPro

Taxi's die tijdens nachtelijke uren weigeren de meter aan te zetten en woekerprijzen hanteren, moeten primair worden gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat stelt het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van schriftelijke vragen van Leefbaar Rotterdam. Ik sluit me erbij aan dat de controle moet worden geïntensiveerd en verbeterd, maar wil vooral reizigers oproepen om hun gezonde verstand te gebruiken.

Het is onnodig om onduidelijkheid te laten bestaan over het tarief van een taxirit. Als de vervoerder vooraf de juiste informatie uitvraagt bij de reiziger, is er genoeg mogelijkheid om allerlei factoren mee te wegen in het vooraf bepalen van de ritprijs.

Ik raad reizigers af om ’s nachts een straattaxi te nemen. De discussie die ontstaat over het woekertarief als je al op je bestemming bent aangekomen, kan onprettig en intimiderend overkomen. Dat moet voorkomenw worden. Als iemand weet dat die over een half uur naar huis wilt (of zolang kunt wachten), heb je nog even tijd om vervoer te regelen. Dan kan die persoon het beste vooraf een taxi boeken zodat je weet waar je aan toe bent qua tijd, locatie en tarief. Dat is een stuk verstandiger en goedkoper dan ‘s nachts bij een willekeurige straattaxi instappen.

Reizigers vinden het een veilig en comfortabel gevoel om een rit vooraf te betalen, zodat ze achteraf niet voor verrassingen komen te staan. De reiziger moet kunnen vertrouwen op de dienstverlening en de chauffeur moet met het werk een fatsoenlijke boterham verdienen.

Onder meer door een invasie van buitenlandse taxi-initiatieven is de aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening en het vertrouwen daarin naar de achtergrond geschoven. Zowel reizigers als beroepschauffeurs zijn daar de dupe van. Het moet en kan beter. Veel reizigers krijgen nu nog te maken met taxibedrijven die woekertarieven hanteren, chauffeurs die de weg niet blijken te kennen of onveilig rijden.

Een taxirit wordt op deze manier een negatieve ervaring. Met DEXTR als Nederlands initiatief, gebouwd in nauwe samenwerking met vervoerders, willen we de waardering voor de dienstverlening weer terugwinnen en willen we het Nederlandse taxilandschap klaarmaken voor de toekomst.

Meer binnen de rubriek Ov, transport en logistiek