Zowel jongens als meisjes profiteren van adaptief leren, elk op hun eigen manier

30 JUN 2025 17:06 | Traffic Family

Digitale leeromgevingen die zich aanpassen aan het leerproces van de gebruiker zijn effectief voor zowel jongens als meisjes. Dat blijkt uit nieuw onderzoek gepubliceerd in Education Sciences, waarin vier jaar aan data van universiteitsstudenten werd geanalyseerd. Hoewel de leerresultaten voor beide geslachten positief zijn, blijkt dat de manier waarop studenten omgaan met adaptieve systemen licht verschilt.

De onderzoekers benadrukken dat ontwikkelaars van educatieve software rekening moeten houden met uiteenlopende leerstijlen en gebruikspatronen. Door het leerproces persoonlijker en flexibeler te maken, kunnen digitale leermiddelen beter aansluiten op individuele behoeften. Dit wordt ook in toenemende mate in het basisonderwijs en daarbuiten toegepast.

Een opvallend voorbeeld van die ontwikkeling is het Nederlandse merk DEPLAY, dat zich specifiek richt op educatieve technologie voor kinderen. De kindertablets van dit merk zijn ontworpen met het oog op verantwoord schermgebruik en persoonlijke ontwikkeling. De apparaten bevatten educatieve apps die kinderen op hun eigen tempo laten leren, waarbij adaptieve technologie centraal staat.

Het leerplatform speelt in op de vaardigheden van het kind, en moedigt niet alleen kennisverwerving aan, maar ook zelfvertrouwen, creativiteit en digitale geletterdheid. Sinds mei 2025 zijn de kindertablets verkrijgbaar in 26 MediaMarkt-winkels verspreid over Nederland.

Volgens Luuk Waterschoot, oprichter van DEPLAY, is dat precies waar onderwijs naartoe moet bewegen: “We willen niet alleen technologie maken, maar kinderen ook helpen om te groeien als mens. Minder focus op feitjes, meer op vaardigheden.”

De combinatie van wetenschappelijke inzichten en praktische toepassingen laat zien dat adaptief leren niet alleen werkt in theorie, maar ook voorkomt in de dagelijkse praktijk van ouders, scholen en kinderen.

Meer binnen de rubriek IT, tech en social media