Versnelling in evenementenbranche: Bedrijven gebruiken steeds vaker AI voor uitjes

• Traffic Family

Steeds meer bedrijven maken gebruik van artificial intelligence (AI) om hun bedrijfsuitjes te organiseren. Uit een recente twee-rondenquête (oktober 2025) van onderzoekers Baumann, Urman, Leicht-Deobald, Roman & Hannák: “Reduced AI Acceptance After the Generative AI Boom” blijkt dat 42 % van de organisaties in West-Europa aangeeft AI-technologie te gebruiken voor event-planning. Dit is een stijging van 18 % ten opzichte van een jaar eerder. (Baumann et al., 2025). Volendam Events, een van de bekendste spelers in de regio, meldt dat steeds meer klanten hun uitjes via AI laten plannen.

Efficiëntie en gemak: AI als onmisbare assistent

Het onderzoek laat zien dat efficiëntie de belangrijkste reden is waarom bedrijven AI inzetten voor het plannen van uitjes. Door automatisering worden aanvragen van offertes, reserveringen van locaties en transport veel sneller afgehandeld. Dankzij AI kunnen planners meer tijd besteden aan de kern van het bedrijfsuitje: beleving.

Gepersonaliseerde ervaringen worden de norm

Dankzij algoritmen kan AI voorkeuren en interesses van medewerkers analyseren, waarna aanbevelingen worden gedaan die aansluiten op wat het team echt wil. Volgens de studie meldde 57 % van de respondenten dat gepersonaliseerde uitjes via AI boven verwachting beter scoorden op medewerkerstevredenheid.

Data-analyse zorgt voor beter inzicht

Bedrijven steken steeds vaker tijd in de analyse van eerdere uitjes en feedback. AI maakt het mogelijk om deze data te vertalen in concrete verbeterpunten, zoals wat goed werkte en wat minder, waardoor zij gerichter kunnen plannen en medewerkers meer betrokken raken.

Virtual en augmented reality als opkomende trend

In de survey gaf 29 % van de organisaties aan AI in te zetten in combinatie met virtual reality (VR) of augmented reality (AR) om vooraf eens “virtueel” een locatie of scenario te verkennen. Dat creëert nieuwe mogelijkheden, bespaart reiskosten én maakt het uitje spannender en innovatiever.

Duurzamer plannen dankzij slimme algoritmes

AI ondersteunt ook bij duurzame keuzes: van het selecteren van ecovriendelijke leveranciers tot het optimaliseren van transportstromen met een lage uitstoot. Door deze technologie zien bedrijven een directe koppeling tussen slimme planning én maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Toekomst van evenementenplanning

De rol van eventplanners verandert door AI: van uitvoerder naar strategisch adviseur. Planners die repetitieve taken automatiseren met AI, hebben meer ruimte voor creativiteit en kunnen inspirerende, waardevolle uitjes neerzetten die echt aansluiten bij wat medewerkers willen.