foto: FennaKwakernaak
Tijdens zijn bezoek maakte premier Rutte kennis met de verschillende rollen van het Onderwijsmuseum: als kennisinstituut, educatieve leerplek én familie-uitje. Het is dé plek waar historie, actualiteit en toekomst van het Nederlandse onderwijs is te zien en te beleven. Met studenten sprak hij over het belang van onderwijsgeschiedenis voor hun vak. Conservator Jacques Dane leidde hem langs enkele topstukken uit de collectie van nationaal belang. Daarna deed de minister-president samen met een groep leerlingen de griezelbus-speurtocht in de tentoonstelling ‘boom roos vis’.
Directeur Petra Reijnhoudt heette de minister-president welkom en vertelde over de positie van het Onderwijsmuseum als kennisinstituut, de plaats die wetenschap, beleid en praktijk op het gebied van onderwijsgeschiedenis met elkaar verbindt. Het belang van de onderwijsgeschiedenis is evident: het verleden is het referentiekader voor de keuzes van nu en het verleden werkt door in de hedendaagse onderwijspraktijk.
Historische sensatie
Conservator en historicus Jacques Dane leidde premier Rutte door de vaste opstelling van het museum. Hij toonde hem een bijzondere map uit 1963 met de concept-wetteksten én de aantekeningen van minister Jo Cals voor de zogenaamde Mammoetwet. De map bevat uitgebreide aantekeningen van de toenmalige Onderwijsminister en biedt daarmee een uniek inkijkje in de totstandkoming van deze zo belangrijke wet. De Mammoetwet, die in 1968 in werking trad, was een ingrijpende hervorming van het onderwijs. Het voegde verschillende onderwijstypen in het voortgezet onderwijs in één stelsel samen en zorgde voor een betere doorstroming in het voortgezet onderwijs.
Studenten
Rutte sprak ook met studenten van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) die de opleiding Pedagogische wetenschappen volgen. Zij bezoeken in het museum vooral de tentoonstelling 'boom roos vis, over leren lezen en leesplezier'. Het Onderwijsmuseum laat hen zien hoe relevant de geschiedenis van opvoeding en onderwijs is, ook voor het huidige denken en vormgeven van deze disciplines. Tijdens hun bezoek voeren de studenten opdrachten uit in het museum, waarvoor ze studiepunten krijgen.
Griezelbus-speurtocht
Tot slot nodigden kinderen van de Bso SKD uit Dordrecht de minister-president uit om mee te doen met de Griezelbus-speurtocht van Paul van Loon. De premier deed enthousiast mee en hielp de kinderen om raadsels op te lossen. De griezelbus en bijbehorende speurtocht zijn laagdrempelige manieren om leesplezier te stimuleren bij jong én oud. Een geslaagd werkbezoek, aldus de premier: “Erg leuk en letterlijk leerzaam om hier te zien hoe het onderwijs in Nederland zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.”
Dit is een origineel bericht van Nationaal Onderwijsmuseum
Ga naar alle berichten van deze organisatie.