'Bedrijven moeten proactief zijn in hun beveiliging om hacks te voorkomen'

31 MEI 2024 15:07 | Darktrace
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Pieter Jansen

Aanleiding:
Hackers zeggen gegevens van 560 miljoen klanten Ticketmaster in handen te hebben

Een groep cybercriminelen beweert dat het de persoonlijke gegevens van 560 miljoen klanten van Ticketmaster in handen heeft. Deze vermeende aanval op Ticketmaster maakt weer eens duidelijk dat geen enkele organisatie immuun is voor cyberdreigingen. Het is belangrijk dat organisaties proactief zijn in hun beveiliging.

Het is nog niet zeker dat het ook echt gaat om een incident. De timing van de gegevens die worden aangeboden op de opnieuw gelanceerde BreachForums-site roept vragen op over de authenticiteit ervan.

Als het incident bevestigd kan worden, moet Ticketmaster transparant zijn over de gegevens waar cybercriminelen toegang tot hebben gekregen. Klanten van Ticketmaster kunnen zichzelf beschermen door wachtwoorden proactief te wijzigen en hun accounts te controleren. Mogelijk moeten ze dit opnieuw doen als blijkt dat cybercriminelen nog toegang hebben tot de accounts. Daarom is het aan te raden om op bevestiging van Ticketmaster te wachten en de instructies op te volgen.

Om hun organisaties te beschermen moeten beveiligingsteams overstappen op een proactieve benadering van beveiliging, waarbij ze kwetsbaarheden vinden en dichten voordat ze worden uitgebuit, mensen in de hele organisatie trainen en incidentresponsscenario's oefenen totdat ze deze instinctief kunnen uitvoeren.

AI kan hen daarbij helpen. Het kan automatisch bekende en nieuwe dreigingen detecteren, potentiële problemen onderzoeken zodat het beveiligingsteam dat niet hoeft te doen, automatisch opsporen waar kwetsbaarheden zich in de IT-omgeving bevinden en realistische simulaties van aanvallen creëren, zodat teams hun respons kunnen perfectioneren. belangrijk dat ze proactief zijn in hun beveiliging.

Pieter Jansen, Senior Vice President of Cyber Innovation, Darktrace

Meer binnen de rubriek IT, tech en social media