Woensdag 6 oktober maakten museumdirecteur Petra Reijnhoudt en Ludo Stroobants, directeur van Uitgeverij Zwijsen, de naam van de grote, nieuwe tentoonstelling in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht bekend. ‘boom roos vis, over leren lezen en leesplezier’ toont het enorme belang van kunnen en blijven lezen aan. De tentoonstelling is vanaf 9 december te zien.
Actuele discussie
Museumdirecteur Reijnhoudt vertelde hoe het Nationaal Onderwijsmuseum met de tentoonstelling ‘boom roos vis, over leren lezen en leesplezier’ aansluit bij de actuele discussie rondom leesonderwijs en de gevaren van het ‘ont-lezen’ onder jongeren. Door de snel dalende leesvaardigheid lopen steeds meer Nederlandse jongeren het gevaar laaggeletterd te worden. Een situatie waarvoor aandacht wordt gevraagd met deze tentoonstelling.
Veilig Leren Lezen
In de tentoonstelling en de bijbehorende educatieve programmering wordt aan de hand van de methode ‘Veilig Leren Lezen’ van uitgeverij Zwijsen een antwoord gegeven op vragen als 'hoe leren wij lezen?' 'hoe bijzonder is het eigenlijk dat we lezen' en 'hoe belangrijk is het dat we blijven lezen?' Reijnhoudt: ‘Mooi om te zien dat onze grote collectie ook relevant is voor het onderwijs van vandaag en kan worden ingezet voor tentoonstellingen die een actueel onderwerp aansnijden. Zoals het leesonderwijs.’
Partner
Ludo Stroobants, directeur van Zwijsen, benadrukte in zijn bijdrage ‘ontzettend trots’ te zijn dat de methode Veilig leren lezen een groot onderdeel is van deze nieuwe tentoonstelling in het Onderwijsmuseum. Stroobants: ‘Dit jaar vieren we ons 175 jarig jubileum. In 1846 begonnen de Fraters van Tilburg met een leesmethode om weesjongens te leren lezen. Die ambitie, om kinderen te leren lezen en ze daarmee kansen te bieden op een mooie toekomst, ligt diep verankerd in ons DNA. En dat zie je niet alleen terug in de methode Veilig Leren Lezen, maar ook in deze tentoonstelling.'
'We zijn erg blij dat het Onderwijsmuseum anderhalf jaar lang het belang van lezen benadrukt. Als uitgever én als partner in deze tentoonstelling benadrukken wij dat lezen een belangrijke basis is voor leren in het algemeen. Voor wie niet kan lezen of niet gemotiveerd is om te lezen, blijft veel informatie ontoegankelijk. Dit heeft zowel gevolgen voor de redzaamheid en het levensverloop van het individu, als voor het functioneren van de maatschappij.’
Griezelbus-escaperoom
Na de onthulling van de titel en het campagnebeeld lichtte projectleider Janneke Pierhagen het ontwerp van de tentoonstelling toe. In het bijzondere ontwerp staat het leesplezier centraal: in een woud van kinderboekillustraties kan iedereen lezen, voorgelezen worden, boeken ontdekken en (als klap op de vuurpijl) proberen te ontsnappen uit De Griezelbus-escaperoom! De tentoonstelling zal een brede doelgroep aanspreken: van kinderen en hun (groot-) ouders, tot leerkrachten, PABO-studenten, pedagogen en iedereen die het lezen in Nederland een warm hart toedraagt. De tentoonstelling kent een rijk educatief programma en een uitgebreide randprogrammering.
Fondsen
De tentoonstelling ‘boom roos vis, over leren lezen en leesplezier’ kan alleen tot stand komen door de financiële ondersteuning van fondsen die het lezen in Nederland een warm hart toedragen, zoals het VSB fonds, Zwijsen, J.E. Jurriaanse Stichting, Gravin Van Bylandtstichting, Prins Bernard Cultuurfonds, Mondriaanfonds, Stichting Lezen, Servicebureau Onderwijs & Cultuur, Rabobank IJsselmonde Drechtsteden en Ctouch Europe.
Dit is een origineel bericht van Nationaal Onderwijsmuseum
Ga naar alle berichten van deze organisatie.