ANP koopt datapersbureau LocalFocus

03 DEC 2021 10:20 | Algemeen Nederlands Persbureau

Redactie ANP

Het ANP neemt LocalFocus over, een gespecialiseerd persbureau op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. De drie eigenaren en de medewerkers van LocalFocus worden onderdeel van de ANP-organisatie. 

Volgens de ANP-directie versterkt het persbureau met de overname de kern van het bedrijf. “De diensten van LocalFocus vullen die van het ANP perfect aan. LocalFocus is in staat om actuele data direct om te zetten in grafieken en kaarten waarbij de afnemer zijn eigen focus kan aanbrengen, bijvoorbeeld een regionale. De infographics worden bovendien automatisch in de eigen huisstijl van de afnemer beschikbaar gemaakt”, aldus Martijn Bennis, algemeen directeur van het ANP. 

LocalFocus is in 2013 opgericht en voorziet inmiddels tientallen landelijke, regionale en lokale media-organisaties van nieuwsberichten op basis van cijfers en de bijbehorende visualisaties. De visualisatiesoftware wordt daarnaast gebruikt door tal van organisaties, zowel binnen als buiten de journalistiek. Naast deze diensten heeft het bedrijf ruime ervaring met het inzichtelijk maken van verkiezingsuitslagen. Ook verzorgt LocalFocus geregeld cursussen, workshops en webinars over data- en onderzoeksjournalistiek. 

LocalFocus-directeur Jelle Kamsma en zijn compagnons wilden hun bedrijf onderbrengen bij een grotere organisatie met hetzelfde profiel. “Het ANP richt zich in eerste plaats op mediabedrijven maar heeft ook veel klanten buiten de journalistiek. Wij krijgen alle ruimte om te doen waar wij goed in zijn en het meest plezier uithalen: het bedenken en uitvoeren van innovatieve journalistieke diensten op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. Ook gaan we verkennen of ons model door buitenlandse persbureaus kan worden toegepast.  Zaken als sales, marketing en administratie worden ondergebracht in de organisatie van het ANP.”

De Ondernemingsraad van het ANP is zeer verheugd over de overname, omdat deze ‘het ANP versterkt en tot nieuwe klanten kan leiden waarbij arbeidsplaatsen niet in het geding zijn’, aldus de OR in haar adviesrapport. 

Meer binnen de rubriek Pr, marketing, communicatie en sales