Transportsector moet intensief gaan samenwerken
De uitdagingen die op de transportsector afkomen zijn zo groot dat de transportbedrijven intensief moeten gaan samenwerken om succesvol te blijven. Voorbeelden hiervan zijn verduurzaming, veranderende IT-systemen, AI, personeelsschaarste en de CSRD-rapportageverplichting. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden en de extra kosten die hiermee gepaard gaan onder controle te houden, is in de eerste plaats meer schaalgrootte van belang. Maar dit is slechts één deel van de oplossing. Zonder intensieve samenwerking lopen bedrijven in de transportsector onherroepelijk vast. Daar tegenover staat dat bedrijven die zich als eerste aansluiten in dergelijk te vormen samenwerkingsverbanden op termijn als winnaar uit de bus komen.
Dit blijkt onder andere uit de vandaag verschenen sectorstudie Transport en Logistiek van TVM en ING “De energietransitie dwingt de transportsector tot samenwerking in ecosystemen”.
Energietransitie leidt tot schaalvergroting in transport
Schaalvergroting is van belang om de investeringen die nodig zijn in duurzaam materieel, laadpleinen en IT te bekostigen. Daarnaast zorgt dit voor efficiencyvoordelen die de gemiddelde kosten voor transportbedrijven naar beneden brengen. Schaalvergroting kan op twee manier plaatsvinden. Allereerst door consolidatie, wat neer komt op schaal ‘kopen’. Dat zien we op dit moment gebeuren en deze trend zal de komende jaren versnellen. Daarnaast moeten transportbedrijven veel meer gaan samenwerken op verschillende gebieden. De samenwerking die nu gevraagd wordt vergt dat samen met concurrenten gewerkt gaat worden als één entiteit. Hier liggen een aantal voorwaarden aan ten grondslag zoals een gezamenlijk planningssysteem, compensatie voor het bedrijf dat de minste vruchten plukt van de samenwerking en eerlijke informatiedeling.
Nauwere samenwerking in de keten (ecosysteem) is een must
Door schaalgrootte creëren transportbedrijven meer marktkracht om de uitdagingen in de keten samen op te pakken. In een keten zitten veel verschillende partijen zoals de overheid, scholen, producenten en opdrachtgevers die allemaal nodig zijn om de transitie te laten slagen. De traditionele samenwerking tussen deze ketenpartijen zal moeten gaan verschuiven van “we werken samen naar samenwerken” of wel “samenwerken is het nieuwe concurreren” zoals twee transporteurs aangaven in het onderzoek. Ook hier wordt data delen heel belangrijk om de CO2 uitstoot terug te kunnen dringen, te voldoen aan de CSRD-wetgeving, efficiency voordelen te bereiken en belemmeringen weg te nemen. Het toverwoord om deze intensieve samenwerking te bereiken is vertrouwen. Het is daarom belangrijk dat de gehele transportsector hier zo snel mogelijk mee begint. Bedrijven die dit het eerst oppakken zullen op de midden- en lange termijn als winnaar uit de bus te komen.
Sectorstudie Samenwerking transportsector in ecosystemen | TVM verzekeringen
Dit is een origineel bericht van TVM Verzekeringen
Ga naar alle berichten van deze organisatie.