Meer OV in steden en dorpen bij nieuwe dienstregeling

12 SEP 2024 12:45 | Provincie Utrecht

Op 15 december 2024 gaat de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht in. Vervoerders Qbuzz (U-OV) en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het Utrechtse OV. Het uitgangspunt is een goede bereikbaarheid van de steden én de kleinere dorpen. Het tekort aan buschauffeurs en trambestuurders blijft echter een hardnekkig probleem waardoor slechts beperkte uitbreiding van de dienstregeling kan worden doorgevoerd.

Goede bereikbaarheid steden en de kleinere dorpen

André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: “Als provincie vinden we het belangrijk dat de hele provincie goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Grote steden moeten goed bereikbaar zijn, maar ook de kleinere dorpen. De uitbreiding van de dienstregeling van U-Flex in Vijfheerenlanden, waarmee nu alle kleine kernen in de provincie van maandag tot en met vrijdag 1x per uur met het OV bediend worden, is hier een voorbeeld van. Ook bedrijventerreinen worden beter met openbaar vervoer bereikbaar. Een mooi voorbeeld is de flinke verbeterde bediening van bedrijventerrein Het Klooster in Nieuwegein. Het aanhoudende personeelstekort blijft helaas een grote uitdaging om de gewenste dienstregeling ook uitgevoerd te krijgen. We zijn hierover veelvuldig met de vervoerders in gesprek om de hinder voor de reiziger tot een minimum te beperken en de reis voorspelbaar te laten zijn.”

Over de provinciegrens

De provincie heeft niet alleen oog voor het goed laten verlopen van de dienstregeling binnen haar provincie. Ook bij de provinciegrens wordt gekeken hoe het OV goed aansluit bij provinciegrensoverschrijdende verplaatsingen, zodat de reiziger zijn reis comfortabel kan vervolgen ook buiten de provincie.

Totstandkoming dienstregeling

In het voorjaar hebben de vervoerders Qbuzz (U-OV) en Syntus Utrecht voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in 2025. Deze voorstellen gingen over aanpassingen aan het lijnennet en de dienstregeling waarbij het huidige voorzieningsniveau gehandhaafd blijft en het aantal dienstregelinguren in principe gelijk blijft, het zogenaamde basispakket. Daarnaast werd een pakket opgesteld met realistische uitbreidingsvoorstellen, het pluspakket. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast. Op basis daarvan heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de plannen voor de dienstregeling 2025 definitief vast te stellen. 

Personeelstekort

Het personeelstekort blijft een aanhoudend probleem waardoor de gewenste uitvoering van de dienstregeling uitdagend blijft, met name bij vervoerder Qbuzz (U-OV). Beide vervoerders doen er alles aan om rituitval te beperken, maar helemaal voorkomen is helaas nog niet mogelijk. Wel heeft Syntus Utrecht vanaf augustus 2024 al vooruitlopend op de nieuwe dienstregeling uitbreidingen gedaan op verschillende buslijnen. Het gaat hier met name om lijnen naar Utrecht Science Park in de vroege ochtend en middag.

Qbuzz (U-OV) kampt nog steeds met aanhoudend personeelstekort en hoog  ziekteverzuim onder haar chauffeurs waardoor de vervoerder genoodzaakt is om tot en met december 2024 met een afgeschaalde dienstregeling te blijven rijden. Het zal een uitdaging worden om vanaf 15 december weer een volledige 100% dienstregeling te gaan rijden zoals nu is opgenomen in het vastgestelde vervoerplan.  

Hieronder een greep uit de verschillende wijzigingen

U-OV

·       Lijn 11 (Overvecht – Leidsche Rijn – Vleuten – Maarssen) wordt geknipt op station Vleuten. De verdichtingsritten in de spitsrichting ’s ochtends van Winkelcentrum Overvecht naar station Leidsche Rijn vervallen. De route in Vleuten is nog onderwerp van gesprek.

·       Tussen Utrecht CS en Rijnsweerd worden in de spits extra ritten toegevoegd. Deze ritten gaan rijden onder lijnnummer 18.

·       Bedrijventerrein het Klooster in Nieuwegein wordt beter met het OV bediend met hogere frequenties en extra vroege ritten. Ook bedrijventerrein Plettenburg en nieuwbouwlocaties Rijnhuizen (Nieuwegein) en Merwedekanaalzone (Utrecht) profiteren van deze uitbreiding. De dienstregeling van lijn 46 (Nieuwegein City – Het Klooster) wordt daarbij beperkt tot een halfuurdienst in de spits.

·       In Vianen krijgen de lijnen 74 (Vianen – Nieuwegein City – Utrecht CS – Zeist) en 84 (Vianen – Utrecht CS) een andere route. Het traject van lijn 44 (Houten – Nieuwegein – Vianen Lekbrug – Hoef en Haag) tussen de Lekbrug en Hoef en Haag komt te vervallen vanwege doortrekken lijnen 64 en 74/84 naar Hoef en Haag.

·       Lijn 111 (Vleuten – kasteel De Haar) rijdt voortaan op weekdagen ook in de periode tussen Pasen en de meivakantie en in de kerstvakantie.

·       Aan het U-flex-gebied Vijfheerenlanden wordt een halte in Everdingen, een halte in Kedichem en drie haltes in Hagestein toegevoegd, waarmee voortaan alle kleine kernen in de provincie Utrecht op werkdagen overdag door openbaar vervoer bediend worden.

·       Vanwege werkzaamheden op het Smakkelaarsveld in Utrecht kunnen bussen en trams vanaf medio 2025 voor een langere periode een dag per week geen gebruik maken van de Leidseveertunnel en de verbinding tussen het Smakkelaarsveld en Utrecht CS Centrumzijde. De extra inzet van bussen en chauffeurs als gevolg van de omleidingsroute zullen moeten worden gecompenseerd en dat zal zoveel mogelijk in de stad Utrecht plaatsvinden. De exacte gevolgen hiervan voor de dienstregeling worden in de eerste helft van 2025 bekend.

·       Lijn 38 (Utrecht CS – Lage Weide – Maarssen) gaat op zaterdag een halfuurdienst rijden.

·       Om de noodzakelijke uitbreidingen te kunnen doen zullen op verschillende lijnen eerder geplande opschalingen later plaats gaan vinden. Het gaat dan met name om het vaker gaan rijden in het weekend op zaterdag- en zondagochtend en zondagavond.

Syntus Utrecht

·       Een nieuwe lijn 205 (Amersfoort Bovenduist-Amersfoort CS-USP) gaat de nieuwbouwwijk Bovenduist in Amersfoort ontsluiten, net zoals de wijken Hoefkwartier en de Hoef (met nieuwe haltes) die nu nog geen OV-ontsluiting hebben. Deze verbinding gaat in de spits ook voorzien in de groeiende verplaatsingsbehoefte tussen Amersfoort en USP. Buiten de spitsperioden eindigt lijn 205 op Amersfoort CS.

·       Met de komst van de nieuwe lijn 205 worden de in de Amersfoortse wijken Zielhorst en Vathorst parallel rijdende lijnen 7 en 203 ingekort tot station Schothorst. Daarnaast wordt op lijn 5 (Amersfoort CS – Schothorst – Vathorst) en lijn 7 (Amersfoort CS – Schothorst – Vathorst) de kwartierfrequentie op maandag tot en met vrijdag tussen Centraal Station en Schothorst verlaagd naar een halfuurfrequentie.

·       De dienstregeling van lijn 120 (Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena, Syntus) wordt aangepast zodat betere aansluitingen ontstaan tussen bus en trein op station Breukelen.

·       Voor lijn 120 (Utrecht CS – Amsterdam station Bijlmer Arena) wordt de bediening station Abcoude die als pilot is gestart omgezet in een permanente route via het station. In Amsterdam en Utrecht krijgt de lijn een andere route vanwege woningbouwontwikkelingen en aanleg van de Westelijke Stadsboulevard.

·       Lijn 121 (Mijdrecht – Hilversum) krijgt een routewijziging in Hilversum vanwege afsluiting van de Kerkbrink.

·       Ook op een aantal andere lijnen vinden (kleine) routewijzigingen plaats.

·       Lijn 126 (Amsterdam station Bijlmer ArenA – Mijdrecht Centrum) wordt in twee stappen verlengd en uitgebreid met een halfuur frequentie tussen Mijdrecht Centrum en Twistvlied (en later Het Oosterland, nieuwe woonwijk Mijdrecht).

·       Lijn 5 (Montfoort – Woerden) wordt in de spitsen het aantal ritten uitgebreid om via Woerden lijn 107 (Gouda – Utrecht) te ondersteunen op de relatie Montfoort – Utrecht Centraal v.v.

·       Buurtbus 573 (Amersfoort Meander – Soest – Eemnes) gaat in Eemnes halteren bij de halte aan de A27 om reizigers tussen Eemnes en Hilversum een reismogelijkheid te blijven bieden vanwege een aanpassing van de Noord-Hollandse lijn 109 in Eemnes.

Meer weten?

Lees voor meer informatie en een volledig overzicht van de wijzigingen de vervoerplannen 2025 van U-OV en Syntus Utrecht, waarin ook is opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.

Bekijk het vervoerplan van U-OV en Syntus Utrecht

Meer binnen de rubriek Ov, transport en logistiek