Sinds kort kunnen meer mensen met een klacht over een incassodienstverlener terecht bij Kifid. Sinds 1 april van dit jaar behandelt het financiële klachteninstituut al klachten over het gedrag of de werkwijze van incassodienstverleners die lid zijn van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI). Vanaf deze maand behandelt Kifid ook klachten over geregistreerde incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI en wel zijn aangesloten bij Kifid. Dit betekent dat meer mensen met een incassotuchtklacht bij Kifid terecht kunnen als alternatief voor de rechter.
Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie Kifid:
“De afgelopen periode hebben we niet alle mensen met een incassotuchtklacht kunnen helpen, omdat de betrokken incassodienstverleners niet bij Kifid waren aangesloten. Nu we ook niet NVI-leden kunnen aansluiten bij Kifid verwacht ik dat we meer mensen kunnen helpen. Zij kunnen bij Kifid rekenen op een toegankelijke, deskundige en onpartijdige behandeling van hun klacht.”
Kifid als je er samen niet uitkomt
Mensen met een klacht over het gedrag van een incassodienstverlener leggen die klacht eerst voor aan de betrokken incassodienstverlener. Komen zij er met elkaar niet uit en is de incassodienstverlener aangesloten bij Kifid? Dan kunnen consumenten en mensen met een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) deze incassotuchtklacht gratis voorleggen aan Kifid. Waar mogelijk lost Kifid de klacht op met inzet van bemiddeling. Lukt dat niet dan beoordeelt de Geschillencommissie de klacht en doet uitspraak.
Geschillenregeling wettelijk verplicht
De behandeling van incassotuchtkluchten door Kifid sluit aan op de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki), die op 1 april 2024 is ingegaan. Deze wet verplicht iedere geregistreerde incassodienstverlener zich aan te sluiten bij een geschillenregeling. In navolging van leden van de NVI hebben meerdere incassodienstverleners het afgelopen halfjaar aangegeven zich bij Kifid te willen aansluiten. In die behoefte kan Kifid inmiddels voorzien nu er goede werkafspraken zijn gemaakt met Dienst Justis, waar incassodienstverleners zich moeten registreren. Voor zover incassodienstverleners nog niet zijn aangesloten bij Kifid, kunnen zij dat alsnog doen. Voor meer informatie hierover kunnen zij een e-mail sturen naar fd@kifid.nl.
Klachten over gedrag, geen inhoudelijke klachten
Kifid behandelt klachten over het gedrag van incassodienstverleners voor zover het gedrag of de werkwijze ingaat tegen de geldende regels. Kifid zal incassoklachten tuchtrechtelijk beoordelen. Daarbij toetst Kifid of de incassodienstverlener de toepasselijke wet- en regelgeving heeft overtreden. Ook toetst Kifid aan de regels die zijn opgesteld door de incassodienstverlener zelf of door de organisatie waarbij de dienstverlener is aangesloten.
Kifid behandelt geen klachten over opdrachtgevers van incassodienstverleners, bijvoorbeeld over de levering van het product of de dienst. Dat blijft voorbehouden aan de burgerlijke rechter.
Spelregels
Voor de behandeling van een incassotuchtklacht gelden de regels zoals te vinden in het ‘Reglement Geschillencommissie Kifid – vanaf 1 april 2024’ en de bijbehorende bijlage voor incassotuchtklachten, die geldt voor incassotuchtklachten ingediend op of na 1 oktober 2024.
Incassotuchtklachten tot nog toe
Sinds 1 april 2024 heeft Kifid ruim 90 klachten over gedrag of werkwijze van incassodienstverleners ontvangen. Hiervan is een tiental klachten in behandeling. Enkele klachten zijn opgelost met bemiddeling; de Geschillencommissie van Kifid heeft over incassotuchtklachten nog geen uitspraak gedaan. Zo’n dertig klachten kon Kifid niet behandelen, omdat ze gericht waren tegen niet-aangesloten incassodienstverleners. Voor meer dan twintig klachten moet de klager de interne klachtenprocedure bij de incassodienstverlener nog afronden; pas daarna kan Kifid deze klachten behandelen.
Dit is een origineel bericht van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.