Christa Verploeg
Aanleiding:
Huurders hebben zorgen over wateroverlast | Woonbond
Veel huurders maken zich ernstige zorgen over wateroverlast in en rond hun woning. Uit een recente enquête van De Woonbond blijkt dat bijna de helft van hun leden te maken heeft gehad met wateroverlast. Juridisch dienstverlener DAS signaleert een stijging van het aantal juridische geschillen hierover.
In de eerste drie kwartalen van 2024 steeg het aantal huurgeschillen met betrekking tot water- en vochtoverlast met 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. We zien vooral zaken met wateroverlast en schimmelproblemen. Vocht in de woonkamer, water in de kelder en schimmel door optrekkend vocht zijn veelvoorkomende problemen. De hoge grondwaterstand en hevige regenbuien verergeren de situatie.
Huurders en verhuurders hebben verplichtingen
Huurders zitten met hun handen in het haar en eisen actie van verhuurders, die vaak wijzen naar de weersomstandigheden en de hoge grondwaterstand. Toch moeten verhuurders in principe gebreken aan de woning herstellen. Opstal- en inboedelverzekeraars vergoeden alleen gevolgschade. Het is wel de verantwoordelijkheid van huurders om wateroverlast direct bij hun verhuurder te melden en zelf maatregelen te nemen om verdere schade te voorkomen. Als het verhuurder en huurder niet lukt om tot een oplossing te komen, wordt de Huurcommissie of de rechter ingeschakeld om een oordeel te geven.
Opties als verhuurder in gebreke blijft
Bewoners van sociale huurwoningen of middenhuurwoningen kunnen mogelijk huurverlaging krijgen via de Huurcommissie. Voor huurders in de vrije sector geldt deze regeling echter niet. Zij kunnen wel advies inwinnen bij de Huurcommissie, mits dat in de huurovereenkomst is opgenomen of in overleg met de verhuurder. Als de verhuurder in gebreke blijft, zelfs na een huurverlaging door de Huurcommissie, of als je een woning in de vrije sector huurt, kun je juridische stappen ondernemen en naar de rechter gaan.
Rekening houden met ernst van gebreken
In de praktijk zien we dat rechters en de Huurcommissie vaak rekening houden met de ernst van de gebreken en de inspanningen van de verhuurder en huurder om de problemen op te lossen. Huurders hebben een schadebeperkingsplicht. Dat betekent dat zij maatregelen moeten nemen om verdere schade te voorkomen. Daarnaast moeten zij hun medewerking verlenen als de verhuurder herstelwerkzaamheden wil uitvoeren. Verhuurders moeten op hun beurt aantonen dat zij stappen hebben ondernomen om de gebreken te verhelpen.
Dit is een origineel bericht van DAS
Ga naar alle berichten van deze organisatie.