De wachttijden voor een afspraak bij de kapper lopen op door de krapte op de arbeidsmarkt. In de kappersbranche wordt veel parttime gewerkt en uit navraag blijkt dat medewerkers best meer willen werken. Toch gebeurt dat niet. Van de werkgevers in het verkiezingspanel van kappersbranchevereniging ANKO geeft maar liefst 49% aan medewerkers in dienst te hebben die meer willen werken, maar voor wie dat niet loont. Dit komt bijvoorbeeld omdat ze dan hun toeslagen verliezen.
Consumenten willen graag naar de kapper, maar moeten steeds vaker wachten op een afspraak. 62% van de panelleden geeft aan dat de wachttijden voor een afspraak de salon inderdaad opgelopen zijn.
77% van de werkgevers in het panel laat weten dat het invullen van vacatures een enorme opgave is. De oplossing hiervoor ligt niet alleen bij meer medewerkers, maar ook in meer uren voor bestaande medewerkers. En dat blijkt dus lastig te realiseren. Dat meer werken niet loont, is inmiddels een bekend gegeven en meer dan eens ook benadrukt door MKB-Nederland. Ook de ANKO hoopt dat dit onderwerp hoog op de agenda komt te staan bij een nieuw kabinet.
#VraagHetDeKapper
Onder het motto #VraagHetDeKapper, lanceerde de ANKO eerder deze week speciaal voor de verkiezingsperiode een panel van kappers. Dit panel kan binnen 24 uur antwoord of haar mening geven op een door pers of politiek ingebrachte vraag. Kappers staan niet alleen als mkb’er, werkgever en opleider middenin de samenleving, maar voeren ook nog een langdurige gesprekken met tientallen Nederlanders per week. Dus #VraagHetDeKapper, want een gesprek met een kapper is een gesprek met Nederland!
Dit is een origineel bericht van ANKO
Ga naar alle berichten van deze organisatie.