Vrijdag 17 november is het de Dag van de Ondernemer en dit jaar is het thema ‘de maatschappelijke impact van het mkb’. In de kappersbranche is de betrokkenheid bij de samenleving zeer hoog: ruim 90% van de kappers vindt dat hij/zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Veel kappers geven hier ook concreet invulling aan. Toch maakt kappersbranchevereniging ANKO zich zorgen. “De steeds grotere druk die kleine ondernemers voelen, vormt een bedreiging voor die belangrijke maatschappelijke rol.”
De ANKO deed vorige week – in het kader van #VraagHetDeKapper – onderzoek naar de maatschappelijke inzet van kappers. Het resultaat: 70% leidt leerlingen op, 69% bezoekt klanten die niet zelf naar de salon kunnen komen of haalt ze op en 64% steunt of sponsort lokale initiatieven en clubs. Het is slechts een greep uit de manier waarop kappers invulling geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Kappers spelen bijvoorbeeld ook een rol in het signaleren van gezondheids- of sociale problemen bij klanten (denk aan eenzaamheid of huiselijk geweld).
Intens contact
Uit onderzoek blijkt dat consumenten een sterke band ervaren met lokale winkeliers en dienstverleners, met name met hun kapper. Meer dan vele andere dienstverleners, hebben kappers een persoonlijk, langdurig, frequent en inhoudelijk contact met hun klanten. Zij dragen bij aan hun welzijn en zelfvertrouwen.
Impact onder druk
ANKO-directeur Therèse van ’t Westende: “Kappers voelen de impact die ze hebben op hun klanten en ook de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Maar we horen steeds vaker geluiden dat ondernemers door de druk die lastenverzwaringen, personeelskrapte en groeiende regeldruk met zich meebrengen, zich genoodzaakt voelen om andere keuzes te maken. Keuzes die ten koste gaan van inspanningen die zij belangeloos voor de samenleving verrichten.”
Onmisbare ondernemers
De ANKO hoopt dat een nieuw kabinet de zorgen van het mkb zeer serieus neemt. Van ’t Westende: “Het mkb is de ruggengraat van onze economie en ondernemers zoals kappers zijn niet alleen de smaakmakers van onze winkelstraten en de sponsoren van de lokale voetbalclub, maar ook persoonlijk belangrijk voor heel veel Nederlanders. Deze onmisbare groep ondernemers mag niet ten onder gaan aan de stijgende druk vanuit de overheid!”
Dit is een origineel bericht van ANKO
Ga naar alle berichten van deze organisatie.