Dit is een expertquote van Jan Buining, Eigenaar, TastyBasics. Initiatiefnemer, de Leefstijlstraat.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Waardestijging Deense trots Novo Nordisk kent geen grens
Afgelopen week waren er meerdere publicaties over twee gezondheidsonderwerpen die de weg naar een gezonde leefomgeving zwaar belemmeren. Allereerst was er veel aandacht voor het boek ‘Ultra Processed People’ van de bekende Britse arts en journalist Chris van Tulleken over de onderschatte gevaren van onze gewoon geworden Ultra Processed Food. Nota bene in dezelfde week is er uitgebreid aandacht voor het succes van Ozempic en Weygovey. De afslankpil van het Deense pharmabedrijf Novo Nordisk. Zeker 10 procent van de groei in het eerste kwartaal van de hele Deense economie was te danken aan een pil tegen overgewicht.
De transitie in de zorg is er in ieder geval niet mee geholpen. Diep in ons gedrag als burger zit de “de wet van de minste fysieke en mentale inspanning”. Dat betekent het moeiteloos slikken van een pil als alternatief voor investeren in meer gezonde jaren, geen bijwerkingen en te hoge maatschappelijke kosten. Een gevaarlijke ontwikkeling zet zich voort. De aanbieders van producten of diensten die inspanningen verlichten of instant genot bieden, zijn spekkoper. Meestal leidend tot een leefomgeving waarin het steeds moeilijker wordt om gezond te leven. We kunnen niet blijven doen alsof de burger een vrije keuze heeft, zei ook hoogleraar Aniek de Ruijter in NRC onlangs. Onze keuze voor een gezondere leefstijl gaat steeds meer discipline vragen.
Producten en diensten die het burgers gemakkelijker maken om gezonder te leven hebben de toekomst. Aanbod dat inspeelt op de diepe hunkering naar korte termijn voordeel met lange termijn nadeel, moet sceptischer worden ontvangen.
Dit is een origineel bericht van TastyBasics
Ga naar alle berichten van deze organisatie.