5 mbo-instellingen ontvangen kwaliteitskeurmerk internationalisering

31 OKT 2017 09:57 | Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training mbo

Vandaag reikte het Nationaal Agentschap Erasmus+ de VET Mobility Charter uit aan ROC Aventus, ROC Da Vinci College, ROC De Leijgraaf, ROC van Amsterdam en de Stichting Christelijke Onderwijsgroep Vallei en Gelderland-Midden (A12). De Charter is een certificaat voor bewezen kwaliteit van internationaliseringsactiviteiten en opname in het onderwijscurriculum. De uitreiking vond plaats in Utrecht.

Vanuit Europa is de doelstelling dat in 2020 minimaal 6% van de mbo-afgestudeerden heeft deelgenomen aan internationale mobiliteit voor stage of studie. Nederland zit inmiddels boven dit streefpercentage. Van de Nederlandse mbo-studenten die in 2015 afstudeerden, had 7% een buitenlandervaring. Internationalisering maakt slimmer, creatiever en ondernemender en is cruciaal voor het verwerven van hedendaagse beroepscompetenties. Voor grensoverschrijdende denkers en doeners bij instellingen, onder docenten en studenten ligt de wereld open.

Structureel beleid bij scholen op het gebied van internationalisering is hierbij een noodzakelijke voorwaarde. Vanaf 2015 worden daarom mbo-instellingen, die hun zaken goed op orde hebben, beloond met een VET Mobility Charter. Deze scholen blinken uit in zaken zoals uitgaande mobiliteit van studenten en professionals, de ontwikkeling van tweetalig onderwijs en ‘internationalisation at home’. Met deze Charter kunnen de scholen komende jaren meer en gemakkelijker internationale stages en uitwisselingen realiseren.

Het onderwijs hoort alle jongeren voor te bereiden op een maatschappij die globaliseert. Studenten moeten worden toegerust met voldoende internationale kennis, vaardigheden en culturen om te kunnen communiceren, reflecteren en samenwerken in internationale contexten. Internationaal competent worden, hoort in het onderwijs structureel ingebed en steviger verankerd te worden als integraal onderdeel van het onderwijsprogramma en de leeromgeving.

‘Een hele ervaring met het omgaan met die cultuurverschillen’, ‘ik heb geleerd te communiceren met een taalbarrière’, ‘ik heb veel werkervaring opgedaan en maak nu meer kans op een baan’ zijn dan ook veel voorkomende uitspraken van deelnemers.

Meer dan vier miljoen Europeanen ontvangen via Erasmus+ (2014-2020) financiële steun om in het buitenland te studeren, een opleiding te volgen, te werken of vrijwilligerswerk te doen. Onderwijs, opleiding en informele leermomenten voor jongeren zijn van essentieel belang in het creëren van werkgelegenheid en het verbeteren van Europa’s concurrentievermogen.

 

Meer binnen de rubriek Benodigdheden voor bijzonder onderwijs