Clubleden slaan alarm: meer steun voor clubs en verenigingen nodig

05 SEP 2021 07:30 | PLUS Supermarkten

PLUS verdeelt ruim 3 miljoen met spaaractie om clubs en verenigingen in de buurt een steuntje in de rug te geven

Voor bijna 60 procent van de Nederlanders speelt een lokale club of vereniging een belangrijke rol in hun dagelijks leven. Door de coronapandemie is een op de vijf mensen het belang van een club of vereniging nog meer gaan inzien. De pandemie laat echter diepe sporen na: ruim de helft van de Nederlanders slaat alarm en pleit voor meer financiële steun. De helft van de leden is zelfs bereid om meer contributie te betalen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksinstituut Motivaction in opdracht van PLUS Supermarkten onder 2000 Nederlanders. Vanaf zondag gaan klanten van PLUS zo’n 6200 lokale clubs en verenigingen steunen met de nieuwe spaarcampagne: Spaar je club gezond. PLUS verdeelt met deze actie een sponsorbedrag van maar liefst 3,2 miljoen euro over alle clubs in Nederland - van voetbalclub tot fanfare.

Verenigingen bevorderen saamhorigheid in de buurt

Clubs en verenigingen hebben een positieve invloed op het welzijn van hun leden. De belangrijkste voordelen die zij ervaren zijn: bijdrage aan het geluksgevoel (60 procent), ontspanning (72 procent), sociale contacten (70 procent), het leren kennen van buurtgenoten (64 procent) en het ontmoeten van gelijkgestemden (64 procent). Met name voor jonge kinderen tot 12 jaar en voor ouderen vanaf 65 jaar is het clubleven van groot belang. Van die laatste groep geeft ruim een kwart aan dat de club helpt om eenzaamheid tegen te gaan (28 procent). 

Ook draagt het club- en verenigingsleven bij aan de saamhorigheid in de buurt, zegt 44 procent. Opvallend is dat leden zich bijna twee keer vaker betrokken voelen bij hun buurt dan niet-leden. Ook doen zij twee keer zo vaak vrijwilligerswerk in de wijk. Veel buurtverenigingen moesten tijdens de lockdown hun deuren sluiten. Toch hebben deze verenigingen een belangrijke buurtfunctie vervuld. Want voor 65 procent van de leden hebben verenigingen geholpen om het saamhorigheidsgevoel te behouden. Ruim de helft (55 procent) van de leden kijkt naar de terugkeer van het ‘normale’ clubleven. 

Hoogleraar Sociologie aan de Universiteit van Utrecht prof. dr. Beate Völker: “Verenigingen en clubs spelen een grote rol voor onze sociale inbedding. Door deel te nemen aan verenigingen voelen we saamhorigheid en dat we ertoe doen. We ontmoeten daar mensen die niet tot onze directe familie en de meest hechte vriendenkring horen. Juist deze iets zwakkere bindingen zijn echter zeer belangrijk voor integratie in de samenleving en voor nieuwe impulsen en ideeën. Kort gezegd: verenigingen houden ons vitaal.”

Clubleden slaan alarm

Het meest populair is de sportvereniging (45 procent) gevolgd door de buurtvereniging (18 procent), jeugdvereniging (13 procent), ouderenclub (13 procent) en culturele vereniging (12 procent). Ongeveer een op de drie Nederlanders is op dit moment lid van een vereniging. Hiervan geeft 43 procent  aan de afgelopen tijd minder betrokken te zijn geweest. De coronamaatregelen (54 procent) en het gemis van activiteiten (45 procent) zijn hier de voornaamste redenen voor.

De coronapandemie laat ook sporen na bij clubs en verenigingen. Ruim de helft van de Nederlanders slaat alarm en vindt dat er voor hen meer financiële steun moet komen. De helft van de leden geeft zelfs aan meer contributie te willen betalen als dat betekent dat de club kan blijven voortbestaan.

Sparen voor jouw lokale club of vereniging

Peter van Mourik, directeur Marketing en Communicatie bij PLUS: “Deze zomer is PLUS uitgeroepen tot Beste Supermarkt volgens het GfK Zomerrapport. We leveren graag een positieve bijdrage aan de buurt van onze winkels. Lokale clubs en verenigingen spelen een belangrijke rol als het gaat om saamhorigheid en het buurtgevoel. De afgelopen maanden heeft het Nederlandse verenigingsleven volledig stil gestaan, maar zij pakken de draad weer langzaam op. PLUS wil met deze spaaractie het lokale verenigingsleven een steuntje in de rug bieden. En dat mogen we doen voor ruim 6200 clubs die zich hebben aangemeld voor deze actie. Het mooie van deze PLUS clubactie is dat de klant niet voor zichzelf spaart, maar voor een ander.”

Met de unieke spaaractie van PLUS: Spaar je club gezond, wil de supermarktketen klanten de mogelijkheid bieden om clubs en verenigingen financieel te steunen met sponsorpunten. Van zondag 5 september t/m zaterdag 13 november 2021 krijgen klanten van PLUS bij elke 10 euro aan boodschappen sponsorpunten die geld waard zijn voor de club of vereniging in hun buurt. De ruim 6200 deelnemende clubs en verenigingen mogen het bedrag van ruim 3 miljoen euro dat door PLUS bij elkaar gespaard is, naar eigen inzicht besteden. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van materialen, onderhoud van het clubhuis of een ledenactiviteit.

Ga naar plus.nl/club voor meer informatie over de spaaractie. 

Voor vragen kunt u contact opnemen met de afdeling Corporate Communicatie via 088 – 344 6264 of mailen naar pers@plusretail.nl. Meer informatie over deze spaaractie vindt u op www.plus.nl/club Over PLUS PLUS is met ruim 270 supermarkten een belangrijke speler op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. De PLUS Retail-organisatie bestaat uit het servicekantoor in Utrecht, drie regionale distributiecentra in Haaksbergen, Ittervoort en Hendrik-Ido-Ambacht, en een landelijk distributiecentrum in Middenbeemster. PLUS is het coöperatieve huis voor onze 224 zelfstandige supermarktondernemers. Ons gezamenlijk doel is een duurzame bedrijfsvoering waarbij de klant centraal staat en de focus ligt op goed eten, voor iedereen elke dag. Onze lokale supermarktondernemers spelen hierbij een belangrijke rol – met hun persoonlijke service en betrokkenheid zijn zij verbonden met de buurt. Meer informatie over PLUS Retail vindt u op www.plus.nl/over-plus. Over het onderzoek Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met ruim 70.000 actieve panelleden. 2.051 respondenten in de leeftijd van 18 tot en met 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. De veldwerkperiode liep van 11 tot en met 16 augustus 2021. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep. StemPunt-panel www.motivaction.nl

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws