Nederlanders willen niet onnodig voedsel verspillen. Zo houdt 75% van de Nederlanders rekening met voedselverspilling bij het winkelen in de supermarkt. Opvallend genoeg gooit datzelfde percentage ook regelmatig versgekoelde groenten weg, omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Voornamelijk sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. Dat blijkt uit onderzoek van Iglo naar de kennis, houding en het gedrag over versgekoelde en diepvriesproducten. Meer koken met diepvriesproducten biedt een sleutelrol in de strijd tegen voedselverspilling*. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft kiezen voor versgekoelde producten. Waarom laten we het vriesvak dan toch links liggen?
Onvoldoende kennis over diepvries
Een van de redenen spreekt voor zich. Drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Maar de resultaten van het onderzoek laten ook een andere oorzaak zien: Nederlanders hebben onvoldoende kennis over de voordelen van diepvriesproducten. Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer. Terwijl eerder onderzoek bevestigt dat dit wel het geval is**.
Michel Acda, General Manager bij Iglo Nederland, vertelt: “Ons gevoel zegt misschien dat we het beste verse producten kunnen kopen, omdat het gezonder lijkt. Maar dat is niet altijd het geval. En dat heeft onder andere te maken met de afstand die het product moet afleggen en hoe lang er tussen de oogst en het daadwerkelijk nuttigen zit. Diepgevroren producten zijn op hun rijpste moment geoogst en worden dan in een razendsnel tempo tot ver beneden het vriespunt gebracht. Diepgevroren producten behouden daardoor hun voedingswaarde en versheid.” Deze vriesmethode heet flash freezing, en 80% van de Nederlanders is hier niet bekend mee.
Door het gebrek aan kennis blijven consumenten kiezen voor versgekoelde groenten, met als gevolg dat deze vaak worden weggegooid. Dat maakt dat de vriezer voornamelijk een opslag is voor minder gezonde producten als ijs, pizza en snacks.
Het ontdooien van de Nederlandse perceptie
Gelukkig laat het onderzoek ook veel potentie zien voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie: meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of lezen. Dit is iets waar Iglo Nederland zich de komende periode op wil focussen. Michel Acda: “Naar schatting is meer dan 50% van de totale voedselverspilling afkomstig van huishoudens. Uit het onderzoek blijkt dat slechts een vijfde van de Nederlanders wekelijks kookt met diepvriesproducten, terwijl dat wel dé manier is om voedselverspilling te verminderen. Het is onze missie om consumenten te inspireren en informeren over de diepvriescategorie. Het zit vol met verse, voedzame en duurzame keuzes. We weten zeker dat als consumenten de voordelen inzien van diepvries, ze de categorie zullen omarmen.”
- Einde persbericht -
** Vitamin retention in eight fruits and vegetables: a comparison of refrigerated and frozen storage.
Onderzoeksverantwoording
Enquête in juli 2022 uitgevoerd door Motivaction onder 1003 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Nationaal representatief naar leeftijd, geslacht en regio.
Over Iglo
Iglo Nederland is een bekende speler in het diepvries segment in Nederland en heeft een leidende positie in vis, maaltijden en groenten. In 2020 heeft Iglo ook vleesvervangers geïntroduceerd binnen de vriesvers-categorie onder de naam Green Cuisine om daarmee dit segment ook in diepvries op te bouwen. Jaarlijks verkoopt Iglo zo’n 79 miljoen Vissticks in Nederland. Met 62,4% marktaandeel is Iglo marktleider binnen dit segment. (AC Nielsen MAT P5 2022). Iglo Nederland is onderdeel van Nomad Foods. www.iglo.nl
Over Nomad Foods
Europa’s toonaangevende bedrijf in diepvriesproducten, Nomad Foods, heeft een uitgebreid portfolio iconische merken, waaronder Birds Eye, Findus, Iglo, Aunt Bessie's en Goodfella's. Het bedrijf maakt al generaties lang deel uit van maaltijden van miljoenen gezinnen. Nomad Foods heeft haar hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk. Aanvullende informatie is te vinden op www.nomadfoods.com