Er komt een universitaire lerarenopleiding. Dat is wat minister Jet Bussemaker(Onderwijs) bekend heeft gemaakt. Ze volgt daarmee het positieve advies op van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) die de komst van de nieuwe opleiding zorgvuldig heeft onderzocht. De eerste universitaire lerarenopleiding stelt studenten in de gelegenheid om binnen drie jaar hun lesbevoegdheid te behalen. De PO-Raad is verheugd met dit goede nieuws. Zij stond samen met de VSNU (vereniging van universiteiten) aan de wieg van de universitaire lerarenopleiding. Komende maanden moet de opleiding nog wel geaccrediteerd worden, de accreditatie aanvraag wordt gedaan door de aanbieder van de opleiding de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Eind 2015 brachten zij een verkenning uit naar een universitaire lerarenopleiding voor het basisonderwijs. Daarmee onderzochten zij hoe academisch opgeleiden in het primair onderwijs kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Uit het onderzoek bleek dat scholen en schoolbesturen behoefte hebben aan meer diversiteit in de lerarenteams en aan meer leraren met onderzoekende en academische vaardigheden.
De PO-Raad is groot voorstander van meer academisch geschoolde leerkrachten. Zij brengen wetenschappelijke kennis de school in en kunnen een belangrijke rol spelen in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Bijvoorbeeld door leerprocessen en –resultaten te analyseren of onderzoek te verrichten. Overigens streeft de PO-Raad niet naar uitsluitend academische leraren voor de klas. Diversiteit binnen de teams is goed voor de kwaliteit op de werkvloer en maakt het beroep leraar aantrekkelijker. Lees hier meer over in ons actiepunten programma
Lerarentekort
De universitaire lerarenopleiding is een van de middelen om het lerarentekort te bestrijden. De nieuwe opleidingsroute moet vooral vwo’ers aantrekken om voor de klas te gaan staan. De PO-Raad pleit voor meerdere opleidingsroutes naar het beroep leraar.
Overigens kent Nederland al een Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO). Bij deze opleiding is er sprake van bi-diplomering. Studenten behalen dan in vier jaar zowel een HBO-bachelordiploma Leraar Basisonderwijs als een universitair bachelordiploma Onderwijskunde of Pedagogische Wetenschappen.
De PO-Raad ziet de komst van een volledig universitaire opleidingsroute als een goede aanvulling op de reeds bestaande routes. Uitgangspunt is dat studenten kunnen kiezen voor de route die het beste bij hen past. Een ander groot voordeel is dat de komst van een volledig universitaire lerarenopleiding bijdraagt aan een nauwere verbinding tussen onderzoek en de dagelijkse onderwijspraktijk. Zo kan de kennis van universiteiten op het gebied van pedagogiek, didactiek en onderwijskunde via de opleiding ontsloten worden.
Dit is een origineel bericht van PO-Raad
Ga naar alle berichten van deze organisatie.