Met de campagne #lashwithNOtrash die van 12 t/m 24 december 2022 loopt, creëren keten WAAR en cosmetica merk INIKA Organic samen awareness voor make-up met schadelijke microplastics. Middels een landelijke inzamelingsactie kunnen consumenten een oude mascara inleveren bij de deelnemende WAAR winkels in ruil voor een nieuwe 100% natuurlijk en Vegan INIKA Organic variant zónder microplastics. Alle opbrengsten worden gedoneerd aan de Plastic Soup Foundation en alle oude mascara verpakkingen worden gerecycled door Impackt.
Inmiddels weten we dat er per jaar 120 biljoen units aan cosmetica worden geproduceerd die vervolgens op de vuilstort belanden. Onderzoek toont aan dat 9 van de 10 verzorgingsproducten van de 4 grootste cosmetica merken nog altijd plastic ingrediënten bevatten. Per minuut komt er tot wel 7 kilogram plastic afkomstig van cosmetica in ons milieu terecht, alleen al in Europa. Microplastics zijn teruggevonden in het menselijk bloed, longen, placenta en zelfs in borstmelk.
Marlies Kromwijk, creatief directeur van WAAR en Suzanne Smal, directeur van Biocare Products en importeur van INIKA Organic, gingen om tafel om deze probleemstelling op een ludieke manier onder de aandacht te brengen. Suzanne Smal: “Door de consument een symbolisch bedrag te laten betalen van €2,50 draagt zij bij aan een donatie voor het goede doel en geeft het ons de mogelijkheid de Plastic Soup Foundation bij deze campagne te betrekken.‘’ Marlies Kromwijk: ”Ik ben trots en blij dat we samen aandacht vragen en in actie komen voor dit mondiale probleem. Daarnaast zijn de producten van INIKA ook nog eens 100% natuurlijk, biologisch & vegan. Ik voel me er letterlijk en figuurlijk een mooier mens door.”
Het moet én het kan anders. De #lashwithNOtrash campagne roept iedereen op actie te ondernemen en de boodschap te verspreiden.
Volg de campagne #lashwithNOtrash via Instagram @inikaorganic_benelux en @ditiswaar
Dit is een origineel bericht van Biocare Products
Ga naar alle berichten van deze organisatie.