Inge Redeker
Uit onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd blijkt dat veel kleine en middelgrote woonvoorzieningen in de gehandicaptenzorg (10 tot 50 zorgverleners) moeite hebben met de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen. Zij organiseren geen inspraak voor cliënten en hun naasten, hebben geen officiële cliëntenraad of de cliëntenraad betrekt de andere cliënten niet. De Inspectie ziet dat de zorgaanbieders wel van goede wil zijn: ze willen cliënten en naasten wel betrekken, maar kennen de wettelijke regels niet.
Dat is niet verwonderlijk. In de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz2018) zijn nieuwe regels en verplichtingen toegevoegd, die veel vragen van zorgorganisaties. Zeker voor kleinere zorgaanbieders en cliënten en naasten, is het lastig de wet te vertalen naar de praktijk. Vilans maakte, samen met anderen en in opdracht van het ministerie van VWS een handreiking met veel praktische voorbeelden. Het goede nieuws dus: kennis is beschikbaar en toepasbaar én zorgorganisaties passen verschillende manieren van inspraak en zeggenschap toe. De handreiking helpt hen dat nog beter vorm te geven in de dagelijkse praktijk.
Dit is een origineel bericht van Vilans
Ga naar alle berichten van deze organisatie.