Spraakgestuurd rapporteren kan in de ouderenzorg tijd besparen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Vilans naar technologische oplossingen die binnen Anders Werken in de Zorg (AWIZ) worden uitgeprobeerd. De onderzoekers schatten in dat de besparing per zorgmedewerker bijna een kwartier per dag kan bedragen. Bovendien ervaren zorgmedewerkers meer werkplezier: het gemiddelde rapportcijfer voor ‘werkplezier’ stijgt van 5,8 bij klassiek rapporteren naar 7,4 bij spraakgestuurd rapporteren.
Spraakgestuurd rapporteren is een innovatieve manier van verslaglegging in de zorg, die gebruik maakt van spraakherkenningstechnologie. Rapportages worden ingesproken in plaats van ingetypt. Dat inspreken van rapportages zou minder tijd kosten dan het typen van rapportages. Bovendien kunnen de ingevulde rapportages van betere kwaliteit zijn, bijvoorbeeld doordat teksten minder (spel)fouten bevatten en beter gestructureerd zijn. De grootste verandering in de werkwijze is dat er vaker direct na het zorgmoment en bij de cliënt op de kamer wordt gerapporteerd.
Tijdsbesparing
83% van de respondenten geeft aan dat het inderdaad minder tijd kost; de geschatte rapportagetijd per dag is gedaald van 56 naar 42 minuten. Van de zorgmedewerkers die ‘klassiek’ rapporteren, doet 66% dat direct na het zorgmoment, bij spraakgestuurd rapporteren is dit gestegen naar 86%. Daarnaast geeft 51% van de zorgmedewerkers aan klassiek te rapporteren aan het einde van de dienst, bij spraakgestuurd rapporteren is dat gedaald tot 28%.
Werkplezier en werkdruk
Daarnaast geven zorgmedewerkers aan dat zij meer werkplezier en minder stress ervaren bij het spraakgestuurd rapporteren. Bij klassiek rapporteren geeft 37% van de zorgmedewerkers het werkplezier een onvoldoende, bij spraakgestuurd rapporteren is dat nog maar 8%. Het gemiddelde cijfer voor ‘werkplezier’ stijgt van 5,8 naar 7,4 bij spraakgestuurd rapporteren. Dit geldt overigens minder voor zorgmedewerkers in opleiding.
Betrokkenheid cliënt
Spraakgestuurd rapporteren blijkt nog twee voordelen te bieden: sommige zorgmedewerkers benoemen dat spraakgestuurd rapporteren voor cliënten transparanter is en cliënten zich meer betrokken voelen. Bovendien blijken zorgmedewerkers informatie beter te onthouden doordat ze meteen rapporteren.
Bij klassiek rapporteren heeft 25% van de zorgmedewerkers moeite informatie terug te halen, bij spraakgestuurd rapporteren is dit 8%. Spraakgestuurd rapporteren wordt vooral ingezet voor dagelijkse rapportages en bijzonderheden.
Uitdagingen
Toch heeft spraakgestuurd rapporteren ook zijn uitdagingen. 44% van de ondervraagde zorgmedewerkers vindt het moeilijker om onder woorden te brengen wat er moet worden gerapporteerd, bij klassiek rapporteren is dat 29%. Daarnaast worden bij beide methoden nog steeds vaak ook niet-relevante zaken gerapporteerd. Bovendien geeft niet iedereen de voorkeur aan spraak vanwege spraakherkennings- fouten, omgevingsfactoren of vanwege een persoonlijke voorkeur voor typen.
Dit is een origineel bericht van Vilans
Ga naar alle berichten van deze organisatie.