Juwelier Brunott gooit zowel online als in de winkel het roer om met Black Friday. In het kader van duurzaamheid wil de juwelier graag af van de negatieve impact die Black Friday op het milieu en de maatschappij heeft, en dit jaar zet Brunott daar de eerste stap voor.
Een voorbeeld nemen
Grote partijen als Patagonia en Dille en Kamille geven een voorbeeld door hun winkels te sluiten met Black Friday en een deel van de omzet aan goede doelen te schenken. Brunott neemt dit voorbeeld over en kiest voor een vergelijkbare aanpak, maar heeft nog niet de slagkracht om de deuren en webshop volledig te sluiten. Dalende marges en stijgende kosten maken dit voor de juwelier onmogelijk, maar de wens om duurzamer te opereren is groot.
Een bijdrage bij iedere aankoop
Dit jaar schenkt Brunott daarom boven op de 15% korting op het volledige assortiment, 5% van de omzet die in de Black Friday week gerealiseerd wordt aan een goed doel. Klanten kunnen zelf uit meerdere doelen kiezen die zij willen steunen. Verder zullen alle leveringen CO2 neutraal gebeuren. Daarbij rekent de juwelier €15,- administratiekosten voor een retourzending voor alle aankopen tussen 21 en 25 november. Het bedrag van deze retouren doneren zij ook volledig aan het goede doel.
Een stap in de juiste richting
‘’We doneren waarschijnlijk geen miljoenen, maar toch hopen we een verschil te maken vanuit de gedachte dat alle kleine beetjes helpen,’’ vertelt eigenaar Jonas. ‘’We zien Black Friday 2022 dan ook als een startschot. Vanaf dat moment gaan we aan de slag met duurzame ontwikkelingen. Door 2023 heen starten we nieuwe initiatieven op en nemen we onze huidige bedrijfsvoering onder de loep. Zo kunnen we onszelf stap voor stap verbeteren en onze impact op de maatschappij positiever maken.’’
Dit is een origineel bericht van Maatwerk Online
Ga naar alle berichten van deze organisatie.