Promotie: Leiders hebben grote invloed op openbaarmaking MVO in China

28 MRT 2022 14:34 | Open Universiteit

Openbaarmaking van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) beïnvloedt de resultaten van bedrijven in China. Dat concludeert Fawad Rauf in zijn promotieonderzoek. De openbaarmaking van MVO is in China een strategische kwestie, waarbij de kenmerken van leidinggevenden consequenties kunnen hebben voor het bedrijf. Hoe gaat een land dat in ontwikkeling is, zoals China, om met de openbaarmaking van MVO-praktijken en welke invloed hebben leidinggevenden hierop? Op vrijdag 1 april 2022 om 13.30 uur verdedigt Fawad Rauf zijn proefschrift 'Determinants of Corporate Social Responsibility Disclosure in the Chinese Context: Interplay of Firm’s and Executives Characteristics' aan de Open Universiteit in Heerlen.

MVO in China

Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen houden bedrijven rekening met de effecten van hun bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. De recente opkomst in maatschappelijke verwachtingen van belanghebbenden naar bedrijven versnelt de implementatie van MVO-praktijken. Ook in China. Sinds de jaren tachtig zijn de meeste Chinese bedrijven getransformeerd van staatsbedrijven naar beursgenoteerde bedrijven, hoewel de staat vaak de grootste aandeelhouder is. Daardoor is MVO in China politiek ingebed, wat de staat en bestuursraden van bedrijven met elkaar verbindt. Door MVO kunnen bedrijven sociaal voordeel behalen en politieke aandacht verkrijgen. Tegelijkertijd hebben leidinggevenden grote invloed op de bedrijfsvoering. Zij zijn vaak het brein van een organisatie. Hun omzet beïnvloedt de activiteiten van een bedrijf. En een CEO met veel macht kan conflicten veroorzaken of de tegenstrijdige eisen van aandeelhouders en belanghebbenden juist in evenwicht brengen.

Resultaten van het onderzoek

Fawad Rauf verzamelde gegevens van Chinese A-aandelenbedrijven die genoteerd zijn aan de beurzen van Shanghai en Shenzhen in de periode 2010 tot 2016. Uit zijn onderzoek blijkt dat de openbaarmaking van MVO de resultaten van een organisatie kan beïnvloeden. De openbaarmaking van MVO is een strategische kwestie, waarbij de kenmerken van leidinggevenden consequenties kunnen hebben voor het bedrijf. Het personeelsverloop van leidinggevenden binnen een bedrijf heeft bijvoorbeeld een grote invloed op de kwaliteit van de openbaarmaking van MVO. Beleidsmakers beïnvloeden MVO-strategieën door eigenaarschap (directe invloed) of politieke relaties met leidinggevenden (informele invloed). Daarnaast hebben financiële prestaties van een bedrijf invloed op de kwaliteit van de openbaarmaking van MVO. Wanneer de CEO van het bedrijf tevens lid is van de bestuursraad, dan is dit nadelig voor de kwaliteit van openbaarmaking van MVO.

Promotie Fawad Rauf

Fawad Rauf (1989, Swat, Pakistan) promoveert aan de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit. Hij verdedigt op vrijdag 1 april 2022 om 13.30 uur zijn proefschrift 'Determinants of Corporate Social Responsibility Disclosure in the Chinese Context: Interplay of Firm’s and Executives Characteristics' aan de Open Universiteit in Heerlen. Zijn promotor is prof. dr. Nadine Roijakkers, Open Universiteit. Copromotor is dr. Cosmina Voinea, Open Universiteit. De promotie is live bij te wonen aan de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Persvoorlichting van de Open Universiteit, tel. 06-29042930. Algemene informatie over de Open Universiteit vindt u op www.ou.nl.

Meer binnen deze rubriek