Het aantal fastfoodrestaurants in België blijft groeien. Domino’s, Pizza Hut & McDonald’s domineren. Gemiddeld zijn er 13 scholen te vinden binnen 1 kilometer van elke fastfoodlocatie. 4 op de 10 KFC-vestigingen heeft McDonald’s als buur. En in Kortrijk, La Louvière, Oostende, Roeselare en Aalst is er nog ruimte voor nieuwe restaurants. Dat blijkt uit onderzoek van het Gentse RetailSonar, Europees marktleider in locatiestrategie.
Domino’s, Pizza Hut en McDonald’s domineren
Fastfoodketens tellen in België samen ruim 900 restaurants. Domino’s (127 locaties), Pizza Hut (109 locaties) en McDonald’s (101 locaties) hebben de meeste vestigingen.
Het grootste aantal fastfoodlocaties vind je in Antwerpen (64), Brussel (62), Luik (43) en Gent (41).
Domino’s heeft meest complete locatiestrategie
De Belgische fastfoodketens gebruiken verschillende locatiestrategieën. Pieter-Jan De Smet, Marketing Manager bij RetailSonar: “Voldoende passage is essentieel voor het succes van fastfoodrestaurants. Sommige ketens kiezen bewust voor locaties met veel autopassage, andere zetten juist in op plaatsen met veel voetgangers & fietsers.”
McDonald’s, Ellis Gourmet Burger, Domino’s, Belchicken en KFC behoren tot de laatste categorie. Deze fastfoodspelers kom je het vaakst tegen in binnensteden met veel footfall.
Pizzahut, McDonald’s, Quick, Burger King en Domino’s zijn de formules die je het vaakst langs (drukke) autowegen tegenkomt.
In de omgeving van knooppunten met veel openbaar vervoer vind je vooral Starbucks, Dunkin’ Donuts, O’Tacos, Quick en Domino’s terug.
Domino’s is daarmee de fastfoodketen met de meest gedifferentieerde locatiestrategie.
6 op 10 KFC’s heeft McDonald’s als buur
Als buur kun je elkaar versterken. Maar dat geldt meestal niet in de fastfoodsector. Een maag kan immers maar één keer gevuld worden. “Hoe groter de concurrentie tussen fastfoodketens, hoe minder vaak je ze als buren tegenkomt”, vertelt Pieter-Jan De Smet. “Hamburger- en pizzarestaurants zijn het minst vaak in elkaars nabijheid te vinden. Zo kom je bij 19 op de 20 hamburgerrestaurants geen enkel pizzarestaurant tegen binnen een straal van 200 meter.”
Opvallend: 60% van de KFC-vestigingen heeft toch een McDonalds als buur. “Sommige ketens richten zich op dezelfde doelgroep en kiezen daarom vaak voor gelijkaardige locaties. Dat hoeft geen probleem te zijn want het levert beide formules extra naamsbekendheid op en bezorgt consumenten extra keuzemogelijkheden. Aan hen om te bepalen welk restaurant de “local hero” wordt.”
21 scholen binnen 1 kilometer van elke O’Tacos vestiging
Net als openbaar vervoer zijn ook scholen een perfecte buur voor fastfoodketens. Al zorgt die grote aanwezigheid van "ongezonde" restaurants ook voor stevige politieke discussies. Gemiddeld liggen er 13 scholen binnen 1 kilometer van elk fastfoodrestaurant.
O’Tacos en Domino’s bevinden zich gemiddeld het dichtst bij de schoolpoort. Kijken we naar het aantal scholen dat gemiddeld rondom elke fastfoodformule te vinden is dan spannen O’Tacos (11 basis- en 10 middelbare scholen) en Dunkin’ Donuts (10 basis- en 11 middelbare scholen) de kroon.
Brussel bijna 3x zo verzadigd qua fastfood als Antwerpen
Het hoogste aantal fastfoodrestaurants per 10.000 inwoners vind je in het Brussels Gewest en de provincies Waals-Brabant en Namen. De saturatiegraad is het hoogst in steden als Brussel (3,3), Leuven (2,3), Luik (2,2), Hasselt (1,9) en Brugge (1,9). Hier is amper nog ruimte voor nieuwe fastfoodrestaurants.
Steden als Gent (1,6), Namen (1,6), Charleroi (1,5), Mechelen (1,3) en Antwerpen (1,2) hebben een gemiddelde verzadigingsgraad.
Conclusie: waar is er nog ruimte voor fastfood?
Vooral gemeenten met een aantrekkelijk vestigingsklimaat en een grote aanwezigheid van scholieren, studenten en huishoudens met lagere inkomens bieden nog potentieel.
In gemeenten zoals Kortrijk, La Louvière, Oostende, Roeselare, Aalst en Sint-Niklaas is het aantal restaurants per 10.000 inwoners nog relatief laag. Hier is mogelijk nog ruimte voor nieuwe pizza- of hamburgerrestaurants.
Pieter-Jan De Smet: “Als je als fastfoodretailer wil weten wat binnen zo’n stad de meest kansrijke locaties zijn, is het belangrijk nog verder in te zoomen. Tientallen factoren bepalen samen het succes van een nieuwe vestiging. Denk aan bijvoorbeeld de bereikbaarheid, parkeergelegenheid, het aantal passanten, de nabijheid tot concurrenten en de zichtbaarheid van een pand.”Opvallend: 60% van de KFC-vestigingen heeft toch een McDonalds als buur. “Sommige ketens richten zich op dezelfde doelgroep en kiezen daarom vaak voor gelijkaardige locaties. Dat hoeft geen probleem te zijn want het levert beide formules extra naamsbekendheid op en bezorgt consumenten extra keuzemogelijkheden. Aan hen om te bepalen welk restaurant de “local hero” wordt.”
Dit is een origineel bericht van RetailSonar
Ga naar alle berichten van deze organisatie.