Kruidvat, Carrefour en Zeeman vaakst retailbuur, 9 op 10 Rituals-winkels vlakbij ICI Paris

14 OKT 2021 08:00 | RetailSonar N.V.

Kruidvat, Carrefour en Zeeman zijn de meest voorkomende buren in de Belgische retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, expert in locatiestrategie, waarin de onderlinge afstand van de 150 grootste retailers in kaart werd gebracht. Ook modewinkels, opticiens, parfumeriezaken en banken vind je opvallend vaak vlak bij elkaar in de Belgische winkelstraat.  

Persbericht: dit zijn de meest voorkomende buren in de Belgische winkelstraat

Tot 200% extra omzet met de juiste buren

Perfecte buren zijn collega-retailers die hetzelfde type klant aantrekken en een winkellocatie op die manier al snel 20 extra omzet op kunnen leveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet.” vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”

RetailSonar bracht de afstand tussen de in totaal 17.438 locaties van de 150 grootste Belgische retailers en dienstverleners in kaart.

Welke buren zie je het vaakst in de Belgische winkelstraat?

Kruidvat vaakst voorkomende buur, ook Carrefour en Zeeman vaak dichtbij

Veel retailers zien Kruidvat als onmisbare publiekstrekker. 3.820 winkels van de grootste retailers hebben een Kruidvat filiaal binnen 250 meter afstand. Tweede en derde meest voorkomende retailburen zijn Carrefour (3.698) en Zeeman (3.044).

Top 3 meest voorkomende retailburen

Nemen we ook de banken mee, dan zou Belfius op de tweede plek eindigen (3.793), op de voet gevolgd door BNP Paribas Fortis (3.552), ING Bank (3.391), KBC (3.360) en BPostbank (3.300).

Opticiens: 3 op de 4 Hans Anders winkels is ‘buur’ van Pearle

Opticiens, hoorcentra & drogisterijen zijn vaak buren van elkaar. En ook binnen deze sectoren zoeken retailers elkaar regelmatig op. De meest voorkomende combinatie is Hans Anders & Pearle: 3 op de 4 Hans Anders winkels ligt binnen 250 meter van een Pearle-locatie.

3 op de 4 Hans Anders winkels ligt vlakbij Pearle

Parfumerie: 9 op de 10 Rituals winkels vlakbij ICI Paris XL

Winkels in parfumerie, persoonlijke verzorging en drogisterijen vinden we vaak vlak naast elkaar. De meest voorkomende combinatie in deze sector is Rituals & ICI Paris XL: 89% van de Rituals-winkels heeft ICI Paris XL als buur.

Banken: Helft BNP Fortis Paribas kantoren is buur van Belfius

In de top 10 grootste retailers & dienstverleners van België vinden we 7 banken terug. “In tegenstelling tot Nederland heeft België nog relatief veel fysieke bankkantoren, al bouwen ook zij hun fysieke netwerk steeds gerichter af”, verklaart Pieter-Jan De Smet.

De bank met het hoogste aantal buren is BNP Fortis Paribas. Bijna de helft van de filialen bevindt zich vlak bij een Belfius kantoor. 2 op de 5 kantoren bevindt zich vlakbij Bpost Bank. Ook Fortis en KBC zijn veel voorkomende buren.

Standaard Boekhandel, Bond Moyson, Esprit, Mayerline en Amplifon zijn dan weer retailers die het vaakst vlakbij één of meerdere banken gevestigd zijn.

Retailers het vaakst dicht bij een bank

Fashion: Veritas, Hunkemöller, H&M, Torfs & JBC

In de modesector zijn Veritas, Hunkemoller en H&M veel voorkomende buren. Veel sectorgenoten hebben 60-80% van hun winkels vlakbij 1 of meerdere concurrenten.

Pieter-Jan De Smet van RetailSonar vult aan: “Net buiten de top 10 zien we ook het ‘schoolvoorbeeld’ Torfs & JBC terug. Kledij en schoenen vullen elkaar perfect aan, blijkt ook uit dit onderzoek. 52% van de winkels van Torfs bevindt zich binnen 250 meter van een JBC-winkel.”

Supermarkten: Albert Heijn, Lidl en ALDI het vaakst buren

De onderlinge afstand tussen supermarktspelers is – mede dankzij de reikwijdte, grootte en type vestigingsgebied - veel groter. De vaakst voorkomende combinatie is Albert Heijn en Lidl: 22% van de Albert Heijn winkels heeft een Lidl winkel als buur. Goede tweede zijn Lidl en ALDI: 20% van de Lidl winkels zit vlakbij grote concurrent ALDI.

Action: 36% JYSK en Bel & Bo-winkels vlakbij Action

Action is een minder voorkomende buur van de grootste Belgische winkelketens.

JYSK, Bel & Bo, Okaidi en Maxi Zoo hebben Action nog verhoudingsgewijs het vaakst als buur. Ongeveer 1 op de 3 winkels bevindt zich op maximaal 250 meter afstand van een Action winkel. Bristol valt met 28% buur-locaties net buiten dit rijtje.

Top 10 retailers het dichtst bij Action

Wat ook opvalt is dat Brico Action als meest voorkomende buur heeft (20% van de winkels).

Bristol, Tom&Co, Aveve, GAMMA & Hubo hebben Aldi als beste buur

Hoe zit het met andere bekende retailers? Wat zijn hun meest voorkomende buren? Opvallend: Bristol (35% van de winkels), Tom&Co (28%), Hubo (22%) en Aveve (14%) vind je het vaakst vlakbij een Aldi supermarkt.

De rol van perfecte buren in omzetvoorspellingen

“Dit onderzoek van RetailSonar laat zien hoe retailers elkaar blijven opzoeken om optimaal van elkaars bezoekers te profiteren”, besluit Pieter-Jan De Smet. “Op die manier verzekeren zij zich van extra omzet. Perfecte buren zijn dan ook een onmisbaar element in een goed doordachte, data-gedreven locatiestrategie”.

Over dit onderzoek In dit onderzoek is gekeken naar de top 150 retailers en dienstverleners van België met het grootste aantal winkels of locaties. Wanneer we in dit artikel spreken over “buren” of “vlakbij” bedoelen we locaties die zich op maximaal 250 meter vogelvlucht van elkaar bevinden. Een meer gedetailleerd overzicht van de vaakst voorkomende buren in de Belgische winkelstraat kan opgevraagd worden bij de bij dit artikel vermelde contactpersoon. Over RetailSonar RetailSonar is een Gentse scale-up die o.a. de locatiestrategie van Action, McDonald's, Decathlon, MediaMarkt, JBC en Colruyt ondersteunt. Het bedrijf is sinds de recente overname van het Franse Geocible de grootste Europese geomarketingspeler en telt 45 werknemers & meer dan 200 internationale klanten. Schoenenondernemer Wouter Torfs is een van de investeerders in het bedrijf. Welke locaties kan ik sluiten of verkleinen? Wat is de impact op klanten & omzet? En waar liggen nog nieuwe interessante locaties? Retailers vinden alle antwoorden in hun eigen RetailSonar-platform dat op basis van AI en big data klantengedrag tot 90% accuraat voorspelt. Afbeeldingen Download via de WeTransfer link de high-res afbeeldingen horend bij dit persbericht: https://we.tl/t-VtkJL2I5Gf. Perscontact Pieter-Jan De Smet – Marketing Manager pieter-jan.desmet@retailsonar.com +32 498 66 43 62 Website: www.retailsonar.com

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt