Stefan Starke
Aanleiding:
Week van de Circulaire Economie
Nederland streeft naar een circulaire economie in 2050. Dat vraagt om hergebruik, afvalreductie en langere levenscycli van producten. Assetmanagement – het beheer van bedrijfsmiddelen – speelt hierin een sleutelrol. Door onderhoud en hergebruik van productiemiddelen besparen bedrijven kosten en verkleinen ze hun ecologische impact.
Bedrijven kunnen hun assetmanagement optimaliseren door middel van servitization, waarbij machines niet langer worden verkocht, maar als dienst worden aangeboden via een ‘betalen-per-gebruik’-model. Dat stimuleert efficiënt gebruik en maakt hergebruik eenvoudiger.
Slimme onderhoudsplanning
Daarnaast biedt predictive maintenance, aangedreven door AI, bedrijven de mogelijkheid om real-time prestaties te monitoren, storingen te voorkomen en de levensduur van machines te verlengen. Ook het integreren van circulaire principes in de productieketen door samen te werken met leveranciers die duurzame processen hanteren, zorgt voor efficiënter grondstofgebruik en een langere levensduur van kapitaalgoederen.
Leaseconstructies
Voor consumptiegoederen ligt de focus op andere circulaire innovaties. Leaseconstructies zorgen ervoor dat fabrikanten eigenaar blijven van hun producten, waardoor ze efficiënter worden gebruikt en terugname voor hergebruik of recycling eenvoudiger wordt. Daarnaast wordt het recht op reparatie steeds belangrijker. Dat dwingt bedrijven om producten repareerbaar te maken en zo de levensduur te verlengen en afval te verminderen. Ook moeten producenten hun producten steeds vaker verplicht terugnemen en recyclen na gebruik, wat de circulaire economie dichterbij brengt.
Klant van de toekomst kiest voor duurzaamheid
Naleving van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is essentieel en biedt zelfs concurrentievoordeel. Transparante duurzaamheidsrapportages vergroten het vertrouwen van klanten en stakeholders. In de retail- en mode-industrie blijken bedrijven die aan de CSRD voldoen aantrekkelijker voor investeerders en consumenten. De groeiende trend van bewuste duurzame keuzes bij klanten versterkt het concurrentievoordeel van koplopers in ESG (Environmental, Social & Governance).
Duurzaamheid is geen kostenpost, maar een strategische investering. Toekomstbestendig ondernemen is duurzaam ondernemen.
Dit is een origineel bericht van Boer & Croon
Ga naar alle berichten van deze organisatie.