Nederland's recordgroei laadpunten steunt op Duitse innovatie uit 2009

• Traffic Family

Met 1600 nieuwe laadpunten per maand groeit Nederland's laadnetwerk in recordtempo. De cijfers liegen er niet om: 10,04 laadpunten per 1.000 inwoners, het hoogste aantal in de hele EU. Maar achter deze explosieve groei schuilt een opmerkelijk verhaal. Het technische fundament voor dit succes werd namelijk al zestien jaar geleden in Duitsland gelegd.

De verse voortgangsrapportage van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) laat een landelijke dekking van 83 procent zien. Een stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Staatssecretaris Thierry Aartsen wijst op de slimme mix van investeringen, samenwerking en data-analyse die dit mogelijk maakt. Maar er is nog een factor die vaak over het hoofd wordt gezien: de technische standaardisatie.

Technische standaardisatie maakt massale uitrol mogelijk

In 2013 nam de Europese Commissie een besluit dat achteraf cruciaal bleek. De Type 2-connector werd aangewezen als Europese standaard voor elektrisch laden. Deze keuze was niet willekeurig.

Het systeem, ontwikkeld door het Duitse Mennekes in 2009, biedt unieke flexibiliteit. Enkelfasig of driefasig laden, vermogens van 3,7 tot maar liefst 43 kW: de techniek past zich aan de situatie aan. Precies wat Nederland nodig heeft voor zijn data-gedreven aanpak van laadpuntplaatsing. Netbeheerders kunnen efficiënter plannen. Installateurs werken met bekende technologie. En automobilisten? Die hebben zekerheid dat hun stekker overal past.

Die uniformiteit betaalt zich nu dubbel en dwars terug. ElaadNL becijferde dat installatiekosten door standaardisatie 15 tot 20 procent lager uitvallen. Schaalvoordelen in productie en installatie maken het verschil.

Van industriële expertise naar mobiliteitsrevolutie

Het verhaal achter de mennekes laadkabel begint in de wereld van industriële stekkers. Mennekes produceerde al decennia robuuste verbindingen voor fabrieken en bouwplaatsen. Toen elektrisch rijden opkwam, zagen zij hun kans.

Hun ontwerp uit 2009 was doordacht. Zeven contactpunten: drie voor wisselspanning, nuldraad, aarde, plus twee signaalcontacten. Die laatste twee maken het verschil. Zij zorgen voor communicatie tussen auto en laadpunt. Het laadpunt weet hoeveel stroom de auto aankan. De auto meldt wanneer de batterij vol is.

Deze slimme communicatie wordt nu volop benut in Nederland's moderne laadpunten. Het ministerie van Infrastructuur pompt 65,5 miljoen euro in snellaadstations langs snelwegen. Allemaal met dezelfde gestandaardiseerde techniek. Daarnaast komt er 96 miljoen beschikbaar voor laadinfrastructuur in logistiek en bouw. De basis blijft overal hetzelfde: die Duitse innovatie uit 2009.

Nieuwe wetgeving versnelt adoptie gestandaardiseerde infrastructuur

Vanaf 1 januari 2025 verandert er veel voor vastgoedeigenaren. Kantoorgebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen moeten laadpunten aanleggen. Geen keuze, maar verplichting volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving.

Voor nieuwbouw gelden deze regels al sinds 2020. Woongebouwen met meer dan drie parkeerplaatsen? Minimaal de helft moet voorbekabeld worden voor laadpunten. De wetgever rekent volledig op de Type 2-standaard.

Vastgoedeigenaren profiteren van deze uniformiteit. Geen gedoe met verschillende systemen. Eén type aansluiting, één installatiemethode. Simpel. Ook voor de netwerkbeheerders scheelt het enorm; zij kunnen capaciteit veel nauwkeuriger voorspellen.

Nederland heeft grote plannen. Het complete busvervoer moet vanaf 2025 elektrisch rijden. In 2030 verwacht men meer dan een miljoen elektrische personenauto's op de weg. Dat vraagt om betrouwbare infrastructuur op grote schaal. De technische basis daarvoor ligt er al sinds 2009.

Het Nederlandse succesverhaal laat zien wat vroege standaardisatie oplevert. Terwijl andere EU-landen worstelen met verschillende systemen, bouwt Nederland gestaag door. Eén standaard, één visie, recordgroei. Soms begint een infrastructurele revolutie gewoon met een goede stekker.