Dit is een expertquote van Vincent van der Veen, programmamanager Kind en Natuur van IVN Natuureducatie.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Middelbare scholieren scoren ondermaats: prestaties in lezen en exacte vakken op dieptepunt | RTL Nieuws
De leesvaardigheid van Nederlandse scholieren is naar een dieptepunt gezakt, zo blijkt uit onderzoek. Ook scoren leerlingen slechter op exacte vakken dan voorheen. Eén van de genoemde verklaringen is de coronapandemie, waardoor veel leerlingen achterstanden hebben opgelopen. Maar laten we wel wezen: het huidige onderwijs is niet meer van deze tijd en moet op de schop. Maak leerlingen enthousiast om iets te leren en doe dit niet 99 procent van de tijd op een stoel en achter een tafeltje, zoals nu gebeurt.
Het is niet voor niets dat vakken als gym, handvaardigheid en muziek doorgaans veel populairder zijn dan andere vakken. Kinderen zijn in beweging, doen iets praktisch. Andere vakken moeten hier ook veel meer gebruik van maken. Leren over de natuur gebeurt nu ook bijna alleen maar uit een boek. Dat is toch de gek voor woorden. Die eik staat op het schoolplein en de merel scharrelt daar ook rond. Neem die kinderen mee naar buiten. Daar gebeurt het.
Buitenles zorgt voor betere leerprestaties
Uit onderzoek blijkt dat les in de buitenlucht zorgt voor enthousiastere leerlingen. Ze zijn in beweging, ademen frisse lucht in, het is goed voor hun concentratie en het bevordert ook de leerprestaties. De buitenruimte biedt kinderen bovendien een echte context waardoor kennis beter blijft hangen. Van domweg maar blijven herhalen met een pen en een schrift aan een tafeltje wordt niemand blij. We weten inmiddels dat intensieve veeteelt niet bevorderlijk is voor de gezonde ontwikkeling van dieren, maar onze kinderen blijven we ophokken in te krappe, muffe lokalen en dan verwachten we dat ze optimaal presteren.
Het is dus tijd om te stoppen met de intensieve kindhouderij. In plaats van nog meer van hetzelfde is het beter om het monopolie van het klaslokaal op leren los te laten. 99 procent van de lestijd is nu binnen, terwijl leerkrachten zelf ook aangeven dat in een ideale situatie 25 procent van de onderwijstijd buiten plaatsvindt. Bij IVN Natuureducatie pleiten we daarom voor veel meer buitenles, zodat onze kinderen weer enthousiast naar school gaan en tegelijkertijd hun prestaties verbeteren.
Dit is een origineel bericht van IVN Natuureducatie
Ga naar alle berichten van deze organisatie.