Het milieumerk moedigt mensen aan om sociale bezorgdheid om te zetten in concrete actie voor de planeet en neemt het voortouw met eigen toezeggingen inclusief het vermijden van 78 miljard plastic wegwerpflessen tegen 2025.
SodaStream lanceert vandaag zijn Earth Day 2021-campagne Don't just share, care met Randi Zuckerberg (video: https://youtu.be/JXskArWXcKo. In SodaStream-stijl brengt het merk belangrijke milieuboodschappen op een humoristische manier met Randi Zuckerberg om mensen op te roepen om niet alleen virtueel hun bezorgdheid te uiten op sociale media, maar ook om tot actie over te gaan in het échte leven. Aan het einde van de campagnevideo presenteert Zuckerberg een community-platform waar het bedrijf zijn inzet voor het milieu deelt: www.sodastream.nl/earth-day-2021.
Johan Schepers, General Manager Benelux bij SodaStream: “De tijd van woorden zonder daden is voorbij. Met ‘likes’ alleen gaan we de wereld niet redden van afval van wegwerpplastic. We zullen met z’n allen tot actie moeten overgaan. Dat begint thuis, met kleine dingen. Bijvoorbeeld door plastic wegwerpflessen te vervangen door een herbruikbare SodaStream-fles.”
Inzet om plastic afval te vermijden
- De herbruikbare flessen van SodaStream bieden een alternatief voor plastic flessen voor eenmalig gebruik. Het toonaangevende merk van bruisend water voorspelt dat tegen 2025 bijna 78 miljard flessen zullen worden vermeden, een stijging met 11 miljard ten opzichte van het vorig jaar aangekondigde doel.
- SodaStream zal vanaf het einde van dit jaar ook overschakelen op metalen verpakkingen voor de SodaStream-smaken, waardoor nog eens 200 miljoen plastic flessen worden bespaard.
- SodaStream kondigt tevens aan dat ze voor het eerst bruiswatertoestellen gaan ontwikkelen van gerecycleerd of plantaardig materiaal, waarmee ze hun inzet voor de planeet uitbreiden naar de kern van het bedrijf en zo de hele portfolio groener maken.
“Onze bruiswatertoestellen zijn in essentie duurzaam; elke SodaStream-gebruiker bespaart tot duizenden plastic flessen voor eenmalig gebruik die bij het afval belanden. We gaan nog een stap verder met de introductie van bruiswatertoestellen die gemaakt zijn van duurzaam materiaal”, aldus Eyal Shohat, SodaStream Global CEO.
Een recent onderzoek* uitgevoerd door het bedrijf toont aan dat 84% van de SodaStream-gebruikers de positieve impact op de planeet erkennen en hun consumptie van wegwerpflessen verminderden. Bijna 80% geeft aan meer milieubewust te zijn geworden.
Vermindering van ecologische voetafdruk
- SodaStream is van plan om tegen 2022 10% van de totale energiebehoefte van zijn fabriek te dekken met zonne-energie, een vervijfvoudiging ten opzichte van 2% in 2020.
- Door deze investeringen draagt SodaStream bij aan de doelstelling van PepsiCo om tegen 2030 wereldwijd over te schakelen op 100% hernieuwbare energie voor de bedrijfsactiviteiten. Daarnaast heeft PepsiCo toegezegd om in 2040 een uitstoot van nul te hebben bereikt, een decennium eerder dan is afgesproken in het Akkoord van Parijs.
- Het bruiswatertoestel Spirit van SodaStream is gecertificeerd als koolstofreducerend door Carbon Trust. Deze certificering toont aan dat SodaStream zich blijft inzetten voor het milieu en duurzaamheid. De belangrijkste actiepunten en opportuniteiten om de totale CO2-voetafdruk te verminderen werden door de certificering in kaart gebracht.
Andere acties van het bedrijf
De kantoren van SodaStream zijn omwille van de coronamaatregelen al een tijdje gesloten. Op Earth Day (22 april) roept SodaStream de thuiswerkende medewerkers op om deel te nemen aan opruimacties in hun buurt, binnen de mogelijkheden van de lokale coronabeperkingen.
In België en Nederland verzamelen SodaStream-medewerkers plastic afval in de omgeving van hun woonplaats. Enkele SodaStreamers gaan per kano plastic afval opruimen in de kanalen van Breda. En 15 teams, met zo’n duizend deelnemende schoolkinderen in totaal, nemen het in verschillende gemeenten en steden in Nederland – van Groningen tot Valkenswaard – tegen elkaar op in een grote plastic-opruimwedstrijd.
SodaStream werkt eveneens samen met PangeaSeed Foundation, een non-profit organisatie voor het behoud van de oceanen, en doet een schenking aan de milieu-educatie en bewustwordingsinspanningen van de Foundation.
*Opeepl-onderzoek uitgevoerd bij 600 gebruikers van SodaStream in de VS (januari 2021)