Mensen die uit loyaliteit bij een energieleverancier blijven zitten in de hoop daarvoor beloond te worden, komen van een koude kermis thuis. Consumenten die via een actiecontract bij een energiebedrijf binnenkwamen en na afloop van dat contract niet in actie komen, gaan over op een duurder variabel contract. Hun loyaliteit wordt niet beloond. Sterker nog: deze ‘slapers’ betalen de welkomstkortingen en aantrekkelijke tarieven waarmee energiebedrijven nieuwe klanten willen aantrekken. Directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond adviseert dan ook om jaarlijks over te stappen van energieleverancier: “Blijven hangen bij een energieleverancier in de hoop daarvoor beloond te worden, is volstrekt kansloos.”
Nieuwe klanten worden gelokt met jaarcontracten met welkomstbonussen en scherpe tarieven, terwijl bestaande klanten juist steeds duurder wordende variabele tarieven betalen. “De energiewereld is geen ANWB waar mensen worden beloond voor hun loyaliteit. Het is ontzettend onverstandig om voor langere tijd bij een energieleverancier te hangen. Het is voordeliger om jaarlijks over te stappen van leverancier, zodat men van de scherpste tarieven en welkomstbonussen profiteert”, verduidelijkt Wolfert.
Veel mensen blijven uit gemak bij hun energieleverancier hangen, zegt Wolfert: “Deze mensen worden door leveranciers niet voor niets ‘slapers’ genoemd. Ze betalen letterlijk de prijs voor hun onoplettendheid. Zij zorgen er namelijk voor dat de mooie welkomstbonussen en andere lokkertjes waarmee nieuwe klanten binnengehaald worden betaald worden.”
Stap over om te besparen
Door jaarlijks van energiebedrijf te wisselen, kan bespaard worden. “Door jaarlijks over te stappen, worden de grootste besparingen behaald. Nieuwe klanten profiteren namelijk wel van hoge kortingen en lagere tarieven. Waarom zou een consument bij een bedrijf blijven hangen dat hen niet beloont, maar juist als melkkoe gebruikt?”
Wolfert adviseert consumenten om jaarlijks prijsvergelijkers af te speuren voor de beste energiecontracten: “Op deze websites concurreren verschillende leveranciers met elkaar om de gunst van de consument. Dat betekent dat er met de prijzen gestunt wordt. Het is niet verstandig om op een (telefonisch) aanbod van de huidige leverancier in te gaan, omdat de verkoper namens een energieleverancier belt is er geen sprake van concurrentie en is het aanbod dus niet zo scherp als op plekken waar die concurrentie wel is, zoals op prijsvergelijkers. Deurverkoop is om dezelfde reden ook af te raden.”
Over de Vastelastenbond
De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven.
Dit is een origineel bericht van Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
22 DEC 2024
21 DEC 2024
20 DEC 2024