Leren doen we ons hele leven lang. Op school of via een opleiding, maar ook tijdens het werk, bij maatschappelijke activiteiten of thuis. Ongeveer 70% van wat we als volwassenen leren, gebeurt zelfs in die informele omgeving. In haar oratie 'Leren van Volwassenen - stimuleren, waarderen en erkennen' pleit prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke, hoogleraar Leren van Volwassenen, dan ook voor een bredere kijk op leren dan alleen vanuit een formele opleidingscontext. Ze spreekt de rede uit op vrijdag 5 november 2021 om 16.00 uur bij de Open Universiteit in Heerlen.
Volwassenen leren anders dan jongeren. 'Kenmerkend is het verschil in ervaring', aldus Desirée Joosten-ten Brinke. 'Een volwassene heeft al meer mogelijkheden gehad om te leren, bijvoorbeeld in de werkomgeving. Het voordeel daarvan is, dat je de theorie kunt koppelen aan de praktijk. Maar dat kan ook een belemmering vormen. De praktijk komt namelijk niet altijd overeen met wat je leert uit een boek. Soms moet je daardoor je mening herzien; iets wat niet iedereen even gemakkelijk afgaat.'
Formatieve evaluatie draagt bij aan hogere motivatie
De werkcontext is niet in alle gevallen optimaal als leeromgeving, meent Joosten-ten Brinke. 'Veel werkgevers zijn vooral gericht op het primaire (productie)proces en minder op de ontwikkeling van hun medewerkers. Het jaarlijkse functioneringsgesprek is vaak het enige moment waarbij het leren van de medewerker aan de orde komt. Maar het is veel stimulerender om enkele malen per jaar te evalueren: waar sta je, waar wil je naar toe en wat moet je doen om dat te bereiken? Zo’n formatieve evaluatie draagt bij aan een hogere motivatie en het nemen van eigen regie over het leerproces.'
Leven lang leren appreciëren
Als iemand vanuit zijn of haar werk door wil studeren, is het ook noodzakelijk dat diegene erkenning krijgt voor wat hij of zij al heeft geleerd. Joosten-ten Brinke: 'Het is belangrijk dat we een leven lang leren appreciëren. Want een leven lang ontwikkelen heeft grote impact: niet alleen op iemands persoonlijke ontwikkeling, maar ook op de ontwikkeling van de maatschappij als geheel. Het brengt ons verder als land.'
Bijdragen aan betere wisselwerking formeel en informeel leren
Om te ontdekken hoe we het leven lang ontwikkelen kunnen stimuleren, waarderen en erkennen, doet de leerstoel 'Leren van volwassenen' onderzoek naar de leerprocessen van volwassenen in formeel onderwijs en in de werkomgeving. 'Leven lang ontwikkelen vraagt om flexibiliteit, onder meer om te kunnen wisselen tussen formeel leren in opleidingen en non-formeel en informeel leren op de werkplek. Met mijn leerstoel wil ik een bijdrage leveren aan het optimaliseren van deze wisselwerking', concludeert Joosten-ten Brinke.
Oratie en conferentie
Desirée Joosten-ten Brinke spreekt op vrijdag 5 november 2021 om 16.00 uur haar oratie 'Leren van Volwassenen - stimuleren, waarderen en erkennen' uit in de aula van de Open Universiteit in Heerlen (gebouw Pretoria). Aanmelden voor de oratie kan via ou.nl/uitnodiging. De oratie is online te volgen via ou.nl/live.
Voorafgaand aan de oratie vindt van 10.15 - 15.30 uur de conferentie 'Leren waarderen' plaats. In deze conferentie staat het waarderen van leren - in meerdere betekenissen - centraal. Meer informatie en het programma vindt u op de website.
Over Desirée Joosten-ten Brinke
Prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke (1967) is decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen en hoogleraar Leren van Volwassenen aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, waar ze in 2008 promoveerde. Haar onderzoeks- en onderwijsfocus is gericht op de kwaliteit van (digitaal) toetsen en beoordelen, EVC en formatief beoordelen. Zij begeleidt docenten en promovendi bij hun onderzoek naar deze thema’s en verzorgt trainingen voor docenten en leden van examencommissies. Ook is zij lid van de 'Expertgroep Toetsen Primair Onderwijs' en eindredacteur van 'Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk'.
Dit is een origineel bericht van Open Universiteit
Ga naar alle berichten van deze organisatie.