Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden in acht is genomen. Daar voegt de Geschillencommissie van Kifid aan toe dat de verzekeraar de reden van opzegging moet vermelden. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak. De consument mag verwachten dat de verzekeraar bij opzegging tegen de einddatum aangeeft wat de reden daarvoor is. Weigert de verzekeraar de reden te noemen, dan is de opzegging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Opzegging zonder reden is in strijd met de Gedragscode Verzekeraars, waarin staat dat verzekeraars ‘helder en open met klanten communiceren’. Een consument heeft zich met succes beklaagd bij Kifid over de opzegging van zijn rechtsbijstandsverzekering zonder onderbouwing. Klaverblad Verzekeringen moet de rechtsbijstandverzekering van deze consument herstellen.
Een consument heeft een rechtsbijstandverzekering bij Klaverblad Verzekeringen. De jaarlijkse premievervaldatum van de polis (datum waarop de verzekering kan worden beëindigd of stilzwijgend wordt verlengd) is 1 november. De verzekeraar heeft de consument op 7 augustus 2023 per brief geïnformeerd dat zijn rechtsbijstandverzekering op 1 november 2023 niet wordt verlengd. De consument vraagt vervolgens om een toelichting. Hierop laat de verzekeraar weten dat de verzekering zonder opgave van reden wordt opgezegd, zoals de wet en verzekeringsvoorwaarden ook toelaten. De consument neemt hiermee geen genoegen en beklaagt zich bij Kifid.
Opzegging zonder reden onaanvaardbaar
De Geschillencommissie oordeelt dat een verzekeraar bij opzegging van een schadeverzekering tegen de einddatum de verzekeringnemer moet informeren over de reden van opzegging. Weigert een verzekeraar de reden voor de opzegging te noemen, dan is dat in strijd met de redelijkheid en billijkheid. Immers, bij het sluiten van een nieuwe verzekering krijgt de aspirant-verzekeringnemer in de regel de vraag of een eerdere, andere verzekeraar wel eens een verzekering van hem/haar heeft opgezegd. Als dat zo is en de aspirant-verzekeringnemer kan geen reden voor de opzegging geven, omdat die reden niet bekend is dan zou dit voor de aspirant-verzekeringnemer nadelig kunnen aflopen. Bijvoorbeeld als de beoogde verzekeraar zou concluderen dat de aspirant-verzekeringnemer wegens verzekeringsfraude uit de eerdere verzekering is gezet en de verzekeringsaanvraag om die reden afwijst.
Opzegging zonder reden in strijd met Gedragscode
Daarnaast verwijst de Geschillencommissie naar de Gedragscode Verzekeraars, waaraan ook deze verzekeraar zich moet houden. Daarin staat dat verzekeraars klanten zorgvuldig behandelen en dat ze helder en open communiceren. En wanneer een verzekeraar besluit een klant niet te accepteren, dan motiveert de verzekeraar dat schriftelijk en in begrijpelijke bewoordingen. De Geschillencommissie concludeert dat het opzeggen van een verzekering zonder opgave van reden door de verzekeraar in strijd is met de Gedragscode. Het is voor verzekeraars nauwelijks bezwaarlijk om de reden van opzegging tegen de einddatum te noemen en de Geschillencommissie ziet niet welk belang de verzekeraar heeft om de reden van opzegging te verzwijgen.
Het voorgaande betekent dat de verzekeraar de rechtsbijstandverzekering van de consument niet zonder opgave van reden tegen de einddatum mocht beëindigen. De opzegging is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. De verzekeraar moet de opzegging ongedaan maken.
De uitspraak GC 2025-0111 in deze klacht van een consument tegen Klaverblad Verzekeringen is bindend.
Dit is een origineel bericht van KIfid (Klachteninstituut financiële dienstverlening)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.