Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Hendrik Drachsler benoemd tot hoogleraar Learning Analytics. De aanstelling heeft een omvang van 0.5 fte en gaat in per 1 juli 2017.
OU en Learning Analytics
De Open Universiteit heeft een sterke reputatie als het gaat om Learning Analytics en gepersonaliseerd leren. Al lang voor de term Learning Analytics opgang deed, registreerde en analyseerde de instelling data over studenten en hun studiegedrag om op basis daarvan haar onderwijs aan te passen. De OU was en is leider en partner in meerdere Europese projecten rond het ontwikkelen en het implementeren van data-gedreven diensten voor persoonlijk leren. Een voorbeeld is het TENCompetence project (2006-2010) dat onderzoek deed naar het gebruik van interactiegegevens en semantische tekstanalyse om gepersonaliseerd leren aan te bieden. De OU zet haar expertise op dit gebied ook in op andere gebieden, zoals gezondheidszorg (SafePat), in samenwerkingsverbanden als het BISS Big Data Centre, en op andere continenten (COMPETEN-SEA). Al deze ervaring en activiteiten hebben geleid tot de inrichting van de leerstoel op het gebied van Learning Analytics bij het Welten-instituut.
Over Hendrik Drachsler
Na het gymnasium in Wiesbaden studeerde Hendrik Drachsler Onderwijskunde en Informatica aan de Universiteit Duisburg in Duitsland. In 2006 startte hij als promovendus bij de Open Universiteit in het kader van het TENCompetence project. Na zijn promoveren werkte hij aan en leidde hij een groot aantal Europese projecten. Bij het Welten-instituut stuurt hij de onderzoeksgroep voor het topic ‘Open Learning Analytics’ aan. In juni 2016 werd hij aangesteld als lector Technologie-Ondersteund Leren bij Hogeschool Zuyd. In juni 2017 wordt hij benoemd tot hoogleraar educatieve technologieën bij de Goethe Universiteit in Frankfurt (Duitsland) samen met het Duits instituut voor pedagogische onderzoek. Deze aanstelling in Duitsland combineert hij met de leerstoel aan de Open Universiteit. Drachsler schreef diverse geciteerde artikelen over technologie-ondersteund leren, onder meer te vinden op Google Scholar.
Dit is een origineel bericht van Open Universiteit
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
24 NOV 2024
24 NOV 2024