De impact van technologie in het verbeteren van onderwijskansen is in het laatste decennium sterk gegroeid. Zeker in 2020, toen de coronacrisis leidde tot een ongekende groei in online onderwijs voor alle leeftijden. Online leeromgevingen zijn voorzien van allerlei mogelijkheden om feedback te genereren, op basis van onderwijskundige data, de learning analytics. Ioana Jivet onderzocht hoe learning analytics gebruikt kunnen worden als feedback tool in online leeromgevingen. Wat zijn relevante aspecten in het ontwerp van de online leeromgeving? En welke informatie moet het dashboard tonen om de leerling optimaal te ondersteunen in het leerproces? Ioana Jivet verdedigt op vrijdag 26 maart 2021 om 13.30 uur (online) haar proefschrift 'The Dashboard That Loved Me: Designing adaptive learning analytics for self-regulated learning' aan de Open Universiteit.
Dashboard met relevante informatie
Ioana Jivet verrichtte kwalitatieve onderzoeken onder leerlingen en observeerde de beslissingen die leerlingen maken in een dashboard dat ze zelf in kunnen richten in een natuurlijke leeromgeving. Leerlingen ontvangen informatie over learning analytics normaal gesproken via dit dashboard in de online leeromgeving. Daarin worden verschillende indicatoren van de leerling en het leerproces gevisualiseerd met grafieken. Het doel van zulke applicaties is om leerlingen bewust te maken van hun leerproces en hen te ondersteunen om nieuwe inzichten te verkrijgen. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de volgende stap. Een grote uitdaging in het ontwerp van zulke tools is om ervoor te zorgen dat ze relevante informatie bieden aan leerlingen. En deze informatie moet op een intuïtieve manier gepresenteerd worden, zodat leerlingen de data eenvoudig kunnen interpreteren.
Onderwijskundige behoeften en gebruiksvriendelijke interfaces
De conclusies van het onderzoek laten zien dat het ontwerp van een dashboard verder gaat dan ontwerpkeuzes in het soort grafiek en kleuren. Een dashboard moet complexe onderwijskundige behoeften combineren met begrijpelijke en gebruiksvriendelijke interfaces. Verschillende wetenschapsgebieden, waaronder psychologie, gedragsverandering, data visualisatie en mens-computer interactie, zijn nodig om tot een goed design te komen. Pedagogische concepten moeten het doel achter het bouwen van een dashboard voeden en leidend zijn voor beslissingen rondom het geven van feedback. Data visualisatie en principes van mens-computer interactie geven advies over optimale manieren om interfaces voor leerlingen te bouwen.
Promotie Ioana Jivet
Ioana Jivet (1989, Timisoara, Roemenië) schreef haar proefschrift als promovenda bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Ze verdedigt op vrijdag 26 maart 2021 om 13.30 uur (online) haar proefschrift 'The Dashboard That Loved Me, Designing adaptive learning analytics for self-regulated learning' aan de Open Universiteit in Heerlen. Haar promotores zijn prof. dr. H.J. Drachsler, Open Universiteit, DIPF I Leibniz Institute & Goethe University Frankfurt am Main; prof. dr. M.M. Specht, Technische Universiteit Delft. Co-promotor is prof. dr. M. Scheffel, Ruhr-Universität Bochum. De promotie is live te volgen via www.ou.nl/live.
Dit is een origineel bericht van Open Universiteit
Ga naar alle berichten van deze organisatie.