ImpactBuying voldoet als eerste in Europa aan strengste standaard ophalen ESG ketendata

06 FEB 2025 09:31 | ImpactBuying

Als eerste bedrijf in Europa voldoet ImpactBuying, specialist in ketentransparantie, aan de hoogste standaard voor het ophalen en valideren van betrouwbare ESG-data. Dit betekent dat ESG-data voortaan dezelfde mate van betrouwbaarheid en verantwoording krijgen als financiële rapportages. Het gaat daarbij onder meer om klimaatimpact, eerlijke lonen en duurzame productie.

ImpactBuying, dat wereldwijd A-merken in de retail helpt om de impact van hun ketens op mens en milieu te meten en te verbeteren, heeft de ISAE 3000 assurance-standaard weten toe te passen op niet-financiële data. Tot nu toe was deze standaard vooral bekend om de betrouwbaarheid van financiële gegevens te waarborgen.

Voor retailers betekent dit dat zij nu gebruik maken van gecontroleerde en juridisch verdedigbare ESG-data over en van hun toeleveranciers, zonder zelf alle details uit te zoeken. ,,Dankzij deze certificering kunnen ze via ons beschikken over geverifieerde ketendata, met zeer hoge betrouwbaarheid,” aldus Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. 

Veel druk om transparant te zijn

Retailers staan onder enorme druk om transparant te zijn over hun ketens. Europese verplichtingen over bijvoorbeeld rapportage (CSRD) en onderzoek (CSDDD) dwingen hen om aan te tonen waar en onder welke omstandigheden hun producten worden gemaakt. Retailers die hun data niet op orde hebben, riskeren hoge boetes. 

Hasselman-Plugge: ,,Retailers zoals supermarkten, kledingbedrijven en bouwmarkten moeten verantwoording afleggen over alles wat er in hun ketens gebeurt, maar omdat zij met wereldwijde ketens te maken hebben, met tal van leveranciers, tussenhandelaren en producenten, is het verzamelen en controleren van de relevante data een gigantische klus.”

Volgens Moniek van Roon, COO van ImpactBuying, bewijst de assurance-rapportage dat de door ImpactBuying onderzochte ketendata juridisch verdedigbaar, audit-proof en direct bruikbaar is. ,,Stel, een retailer verkoopt mango’s met een duurzaamheidslabel. De verantwoordelijkheid dat alle data klopt, dat de mango’s inderdaad aantoonbaar biologisch geproduceerd zijn met een eerlijk loon voor de boeren, nemen wij nu over. De retailers hebben zo gevalideerde data waarover zij met zekerheid kunnen rapporteren.” 

Fotobijschrift: Op de foto een Aziatische vrouw op een mango plantage. Deze foto mag rechtenvrij worden gebruikt, mits in context met dit persbericht. Fotocredits: Shutterstock

Geen momentopname

Organisaties die aan de ISAE 3000-standaard voldoen kunnen aantonen dat ze de interne beheersing op orde hebben om data op te halen, te beschermen en te verifiëren. ,,Elk detail van het dataproces is gecontroleerd, van e-mails tot configuratie en documentatie, om te garanderen dat de ketendata volledig accuraat is,” zegt Van Roon. ,,Dit is geen momentopname, maar een doorlichting van een heel jaar.”

Ahold Delhaize Group is een van de supermarktketens die gebruik maakt van de data van ImpactBuying. ,,Wij hechten veel waarde aan niet-financiële gegevens over onze leveranciers en producten, zoals productveiligheid en duurzaamheid,” zegt Leon Mol, Director Global Product Safety van Ahold Delhaize Group. ,,ImpactBuying levert hier een belangrijke bijdrage aan door dit niveau van betrouwbaarheid te realiseren."

,,Door de huidige en toekomstige wetgeving zien wij het belang van goede kwaliteit ESG data exponentieel toenemen,” aldus Kristian Mepschen, Senior Manager IT Risk Assurance en Digital Risk Services van BDO, het accountantskantoor dat de audit uitvoerde. ,,Het is daarbij essentieel om zekerheid te verkrijgen over de betrouwbaarheid van ketendata, zodat gebruikers hierop kunnen vertrouwen en de data kunnen gebruiken voor CSRD-verantwoording.” 

In Europa woedt discussie of er minder regels moeten komen om bedrijven te ontlasten. ImpactBuying ziet vereenvoudiging van regelgeving als een goed idee, maar benadrukt dat dit alleen werkt als de overgebleven data uiterst betrouwbaar is.

Hasselman-Plugge: ,,Regelgeving vereenvoudigen is prima, zolang we zeker weten dat bedrijven nog steeds de juiste keuzes maken op basis van harde feiten. Met deze assurance-rapportage zetten we die stap en maken we transparantie praktisch haalbaar voor retailers."

Fotobijschrift: Links op de foto: Moniek van Roon (COO) en rechts op de foto: Leontien Hasselman-Plugge (CEO). Deze foto mag rechtenvrij worden gebruikt, mits in context met dit persbericht. Fotocredits: Roland Volbeda

Over ImpactBuying

ImpactBuying is marktleider in ketentransparantie en helpt bedrijven inzicht te krijgen in en verifiëren waar en onder welke omstandigheden hun producten worden gemaakt. Door een combinatie van geavanceerde data-analyse, diepgaande expertise en strikte auditnormen stelt ImpactBuying retailers en merken in staat om verantwoorde inkoopbeslissingen te nemen met volledige zekerheid.

Meer binnen de rubriek Klimaat, milieu en duurzaamheid