20% extra omzet. Dat is waar Vomar (22 winkels) en DekaMarkt (19 winkels) op kunnen rekenen bij de overname van de DEEN winkels. Albert Heijn zal met 39 extra winkels de leiding (nu ook) overnemen in het oostelijk deel van ‘thuishaven’ Noord-Holland en JUMBO loopt 10% omzetgroei mis. Dit blijkt uit een data-driven analyse van RetailSonar, Europees marktleider op het gebied van strategische locatieplanning.
32% meer winkels voor Vomar, 24% meer winkels voor DekaMarkt
Albert Heijn wil 39, DekaMarkt 19 en Vomar 22 winkels van DEEN overnemen. Vooral voor Vomar en DekaMarkt betekent dit een forse uitbreiding van het netwerk. Vomar vergroot het aantal winkels zelfs met bijna een derde (+ 31,9%).
Albert Heijn kiest vooral voor DEEN-winkels in de kop van Noord-Holland, DekaMarkt en Vomar voor winkels in en rondom Amsterdam en Flevoland.
20% extra omzetpotentieel voor Dekamarkt en Vomar
RetailSonar zette haar voorspellende supermarktmodellering in om het theoretisch omzetpotentieel van alle DEEN-locaties te bepalen. De gemiddelde DEEN-supermarkt heeft een omzetpotentieel van € 9,5 miljoen per jaar. Alle winkels samen kunnen € 758 miljoen omzet per jaar opleveren.
Na overname van de DEEN-winkels kan Albert Heijn rekenen op een omzetstijging van 3,6% en DekaMarkt en Vomar beiden op een extra omzet van ruim 20%.
Albert Heijn blijft na de overname met een marktaandeel van 34,6% (+ 1,2%) domineren. DekaMarkt en Vomar winnen beiden 0,4% marktaandeel. DekaMarkt haalt Hoogvliet in, Vomar passeert Jan Linders.
90 extra postcodegebieden kleuren AH-blauw
RetailSonar kwam tot de conclusie dat Albert Heijn in maar liefst 90 4-positie postcodegebieden de marktleidersrol overneemt. Vooral het oostelijk deel van Noord-Holland kleurt flink blauw.
Bij DekaMarkt en Vomar zijn de verschillen minder uitgesproken. Toch nemen ook zij in sommige gebieden de koppositie over. Dekamarkt wordt onder andere marktleider in Waarland, Breezand, Zijdewind en Almere, Vomar in Broek op Langedijk en een deel van Enkhuizen.
AH winkelnetwerk nóg dichter: winkels op 1,6 fietsminuten van elkaar
Het winkelnetwerk van Albert Heijn wordt met de overname van DEEN alleen nog maar verzadigder. Met de fiets ben je in gemiddeld 1,6 minuten (96 seconden) van een “ex-DEEN” Albert Heijn winkel bij een al langer bestaande Albert Heijn winkel.
Jumbo liever dichtbij AH dan andersom
Perfecte buren kunnen supermarkten veel extra omzet opleveren. Van Jumbo weten we dat zij zich graag vlakbij AH vestigt. Andersom geldt dit minder, blijkt uit de analyse van RetailSonar: waar 43% van alle Jumbo winkels minder dan 250 meter bij een Albert Heijn winkel vandaan ligt, ligt slechts 27% van de Albert Heijn winkels vlakbij een Jumbo. Vomar en DekaMarkt kiezen wel graag voor Jumbo als buur (42% resp. 35%). Ook vestigt Vomar zich graag vlakbij Albert Heijn (40%).
Jumbo liep 10% extra omzet mis
DEEN heeft JUMBO geen aanbod gedaan voor overname van winkels. De op-een-na-grootste keten van het land kon op 10% extra jaaromzet rekenen als zij alle winkels van DEEN had kunnen overnemen, becijferde RetailSonar. Met nog maar een beperkt aantal van 15 winkels in de kop van Noord-Holland (boven Amsterdam) had Jumbo dan een serieuze strijd kunnen aangaan met Albert Heijn (30 winkels in dit gebied).
Wat is de volgende overnameprooi?
Na de overname van DEEN worden Vomar en DekaMarkt nog interessante overnamekandidaten voor JUMBO (en Albert Heijn). Daarnaast blijven er nog meer overname’prooien’: er zijn zeker nog 10 supermarktketens met minder vestigingen dan Vomar en DekaMarkt.
Dit is een origineel bericht van RetailSonar Nederland B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.