Het aantal behandelingen voor ADHD, autisme, depressie en dyslexie is de afgelopen decennia flink toegenomen. Terwijl het bewijs dat dit kinderen op lange termijn helpt, ontbreekt. Prof. dr. Laura Batstra, adjunct-hoogleraar orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, gaat in de lezing ‘Ruimte maken voor verschillen’ in op de oorzaken, gevolgen en alternatieven van dit stoornisdenken.

Laura Batstra laat zien dat in de afgelopen 50 jaar het belang van het kind niet voorop stond. En welke hardnekkige misvattingen hier het gevolg van zijn. In de lezing gaat Batsta in op een aantal vragen: Waar komt het stoornisdenken vandaan? En wat heeft dat de maatschappij gebracht? Meer en meer kinderen en volwassenen worden behandeld, maar mentale problemen nemen eerder toe dan af. Hoe komt het dat we doorgaan op dit pad? En zijn er alternatieven?
Stoppen met labelen
Laura Batsta: 'Als een kind nu niet meekomt in de maatschappij, dan krijgt het al snel een stoornislabel en proberen we het door middel van allerlei behandelingen in te passen in onze systemen. We denken te weinig na over hoe we systemen kunnen aanpassen aan de waardevolle diversiteit van kinderen die er is. Laten we stoppen met labelen en de oplossingen zoeken in de context van het kind, niet in het kind zelf.’
Over Laura Batsta
Prof. Dr. Laura Batstra is adjunct-hoogleraar orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij richt zich in haar onderzoek op het normaliseren en de-medicaliseren van als uitdagend ervaren kindgedrag. Ze is auteur van het boek ‘ADHD: Macht en Misverstanden’, waarin ze pleit voor een niet-problematiserende aanpak van druk en ongeconcentreerd kindgedrag.
Over de Mulock Houwer-lezing
De Mulock Houwer-lezing wordt voor de veertiende keer gehouden, en draagt de naam van Daniël Mulock Houwer, pionier in de modernisering van de jeugdzorg. Hij had veel aandacht voor het kind en zijn omgeving en daarmee is zijn gedachtegoed nog steeds actueel. Het Nederlands Jeugdinstituut, Defence for Children, Pro Juventute en de Canon zorg voor jeugd organiseren de lezing.