Steven van Dalen
Aanleiding:
Musea ruilen sponsoren in voor ‘maatschappelijke aandeelhouders’
We zien dat steeds meer ondernemingen serieus bezig zijn met ESG, het classificatieschema waarmee de duurzaamheid en de maatschappelijke impact van bedrijfsactiviteiten worden afgemeten. Bedrijven focussen in toenemende mate op de E van environment. Dat is uiteraard een hele vooruitgang. Maar de kans bestaat wel dat de S dreigt onder te sneeuwen: de MVO-onderneming van het eerste uur, die sociale verantwoordelijkheid serieus nam en daarmee midden in de maatschappij stond, wordt minder zichtbaar.
Het zou jammer zijn als het nemen van sociale verantwoordelijkheid hiermee minder aandacht krijgt. Een rondgang langs de meest succesvolle ondernemingen leert ons namelijk dat deze het belangrijk vinden om midden in de samenleving te staan, betrokkenheid te tonen en mensen mee te nemen in hun verhaal.
Een nieuw fenomeen is het maatschappelijk aandeelhouderschap, dat vooral door musea wordt aangeboden in plaats van sponsorschap. In ruil voor een geldelijke bijdrage ontvangen de geldschieters concrete data over hun sociale impact, die zij kunnen gebruiken in hun ESG-rapportage.
Dit is een goede ontwikkeling. Laten we hopen dat dit doorzet en de traditionele sponsoring gaat vervangen. Ondernemingen zouden zich idealiter niet te veel op de borst kloppen om hun giften en doen er goed aan om de gelden vrijelijk te laten besteden door de begunstigde maatschappelijke instellingen. Hieruit blijkt dat de sociale verantwoordelijkheid echt uit het hart komt en niet louter uit marketingoverwegingen wordt genomen.
Dit is een origineel bericht van Boer & Croon
Ga naar alle berichten van deze organisatie.