Marco Hol
Aanleiding:
Landelijke verplaatsingsregeling veehouderijen met piekbelasting (Lvvp): bedrijfsverplaatsing
Eerder deze week heeft het ministerie twee nieuwe regelingen gepubliceerd, die onderdeel zijn van de aanpak piekbelasting. Naast de in juli 2023 opengestelde saneringsregelingen Lbv en Lbv-plus zouden er voor de piekbelasters alternatieven komen in de vorm van verplaatsen, extensiveren, innoveren en omschakelen. De regelingen die betrekking op verplaatsen (Lvvp) en innoveren (Sbv) zijn bekend. Wat is daarvan te verwachten?
Lvvp
De verplaatsingsregeling, met een budget van 90 miljoen euro, is gericht op piekbelasters (> 2.500 mol depositie) die hun bedrijf willen verplaatsen naar een locatie zonder piekbelasting. Ondernemers moeten zelf een nieuwe locatie vinden en binnen twee jaar na subsidietoekenning beginnen met verhuizen, met een afronding binnen drie jaar. Tijdige vergunningen zijn cruciaal. Voor haalbaarheidsonderzoek kunnen ondernemers maximaal 50.000 euro subsidie aanvragen, wat 95 procent van de kosten dekt. Deze subsidie kan worden aangevraagd van 6 december tot en met 30 mei 2025. Dit biedt ondernemers de kans om te beoordelen of verplaatsing realistisch is.
Innovatieregeling (Sbv)
In de gepubliceerde innovatieregeling zitten meerdere bijzonderheden, zoals het feit dat de pluimveehouderij geen gebruik kan maken van deze regeling. Piekbelasters kunnen subsidie aanvragen voor ammoniakreductie, gecombineerd met maatregelen zoals verbetering van dierwelzijn of brandveiligheid. Een belangrijke voorwaarde is dat het aantal dieren op de locatie niet mag stijgen ten opzichte van het referentiejaar 2021. Dan zou een deelnemende veehouder met 100 melkkoeien, na toekenning van de subsidie, die een investering doet in 2025 en een vaststellingsverzoek doet begin 2026 tot en met 2031 geen stijging in het aantal koeien mogen hebben. Een forse beperking voor bedrijven die willen groeien.
Verwachtingen
De verwachting is dat de verplaatsings- en innovatieregelingen beperkt zullen worden benut vanwege de strenge voorwaarden. De Lbv-plus-regeling lijkt aantrekkelijker en biedt meer mogelijkheden.
Als ik niets doe als piekbelaster?
Vanaf het begin van de piekbelastersaanpak was het de bedoeling dat piekbelasters naast sanering alternatieven zouden krijgen, zoals extensiveren, verplaatsen, innoveren of omschakelen. Door de beperkingen van de verplaatsings- en innovatieregeling lijken deze echter slechts voor weinigen geschikt. De extensiveringsregeling is zeer ruim overtekend en lijkt daarmee een serieuze optie als alternatief te zijn. De optie van omschakelen is een te verkrijgen lening tegen gunstige voorwaarden.
Wat resteert zijn de piekbelasters die niets zien in de gepresenteerde regelingen. Wat gaat het huidige kabinet met deze piekbelasters doen, wetende dat dit kabinet afziet van het Provinciale stikstofbeleid, wat al in gang was gezet.
Dit is een origineel bericht van DLV Advies
Ga naar alle berichten van deze organisatie.