Drie maanden na het begin van de coronacrisis maken retailers de balans op. Hoe groot is de impact van corona nu écht? Winkelen klanten anders? En hoe beïnvloedt dit de winkelprestaties? RetailSonar – marktleider op het gebied van strategische locatiebeslissingen - analyseerde de actuele salesdata van 450 winkellocaties. Zo bracht het bedrijf enkele trends aan het licht: klanten kopen lokaler, vaker online, spenderen meer per bezoek en kiezen massaal voor winkelgemak.
Omzet weer bijna terug op niveau (92%), webshopomzet tot +800%
De omzetcijfers van Belgische retailers benaderen bijna het "normale" niveau van 2019. De gemiddelde omzet bedroeg de laatste 5 weken 92% van de omzet in dezelfde periode vorig jaar. Al blijven bepaalde branches zoals fashion en zelfstandige winkels het zwaar hebben.
Wat ook opvalt is de explosieve omzetgroei van webshops. In sommige webshops werd tijdens de lockdown maar liefst 8 keer zoveel besteld als in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast bestelde 1 op de 4 webshopbezoekers voor het eerst online. Retailers verkopen overigens méér online in de gebieden rondom hun fysieke winkels. Naamsbekendheid, vertrouwen en service (advies, reparatie, retourmogelijkheden) spelen hierbij een belangrijke rol.
Minder klanten, maar ze kopen méér
In de eerste weken van de crisis kwamen er beduidend minder klanten naar de fysieke winkels. Maar de klanten díe vervolgens kwamen, gaven per bezoek méér uit dan pre-corona. Het gemiddelde kassaticket steeg met 14%.
Grotere stadscentra zijn grote verliezers, kleinere stadscentra winnen terrein
Initatiieven als #kooplokaal en winkelhieren, het vele thuiswerken, het uitstellen van niet-essentiële verplaatsingen en het psychologische effect zorgden voor een toename van lokale aankopen. Kleine stadscentra (+23%) en baanwinkels (+5%) zagen hun omzet toenemen. Indoor shoppingcentra (- 32%) en grotere stadscentra (-19%) leverden de meeste omzet in.
Winkels afhankelijk van publiekstrekkers: tot 93% omzetverlies
Perfecte buren zorgen ervoor dat je als retailer maximaal meeprofiteert van extra bezoekers in de omgeving. In de afgelopen maanden bleken supermarkten en apotheken voor veel retailers de beste buren te zijn (+12% omzet). Het onderzoek toont enorme omzetverliezen (tot -93%) voor winkellocaties die sterk afhankelijk zijn van grote publiekstrekkers zoals toerisme, kantoorlocaties, horeca, openbaar vervoer en scholen.
Experience is uit, convenience is king
Klanten zijn in corona-tijden minder op zoek naar beleving, ze willen vooral snel en veilig winkelen. Retailers die er uit sprongen qua bereikbaarheid, parkingdruk, winkelgrootte, heldere procedures en correcte hygiënemaatregelen zagen hun omzet tot 40% stijgen.
Grote disruptie van het retail landschap in aantocht
De concurrentiedruk voor de top 100 Belgische retailers wijzigt voorlopig amper. Het onderzoek voorspelt pas een drastische verandering van het retaillandschap in de tweede helft van het jaar. Faillissementen, fusies, overnames en een groeiende kloof tussen kleine winkeliers en grote retailgroepen zullen de sector stevig door elkaar schudden. Investeren in een data-gedreven werkwijze wordt zo belangrijker dan ooit.
Het volledige onderzoeksrapport met alle cijfers, trends en analyses vind je terug via: https://retailsonar.com/blog/post/analyse-klantgedrag-en-winkelprestaties-coronacrisis-10-belangrijkste-trends
Over het onderzoek
RetailSonar - marktleider op het gebied van strategische locatiebeslissingen - voerde dit onderzoek in nauwe samenwerking met een selectie van trouwe klanten. Zij deelden hun actuele én historische salesdata van in totaal meer dan 450 Nederlandse en Belgische winkellocaties. RetailSonar voegde hier eigen up-to-date marktdata en slimme AI-algoritmes aan toe.
De fysieke winkelprestaties van de periode 11 mei tot 13 juni 2020 werden vergeleken met de resultaten uit dezelfde periode vorig jaar.
De online verkoopcijfers betreffen data van de periode 16 maart tot 13 juni 2020.
Deze cijfers geven een beeld van de belangrijkste verschuivingen en concrete impact van de eerste corona-maanden op de retailsector.
Over RetailSonar
RetailSonar helpt retailmanagers om op een slimme, snelle en efficiënte manier strategische locatiebeslissingen te nemen. RetailSonar heeft de complexiteit van A.I., big data en koopstroom- en graviteitsmodellen vertaald naar een zeer gebruiksvriendelijk cloudplatform. Hiermee krijgen retailers met slechts enkele muisklikken antwoord op strategische vraagstukken rondom locatieplanning, locatieperformance en lokale marketing. Meer info? Check www.retailsonar.com
Dit is een origineel bericht van RetailSonar
Ga naar alle berichten van deze organisatie.